author avatar
بروزرسانی در تاریخ 2021/11/19

انتخاب موضوع برای تولید محتوا همیشه یکی از مهم ترین و اصلی ترین کارهایی است که هر تولید کننده محتوا یا سئو کار باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد. به همین دلیل است که همیشه این سوال به وجود می‌آید که چگونه موضوع محتوا را انتخاب کنیم؟ در ادامه می خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و پاسخ کامل و روشنی در این باره را ارائه کنیم.  همچنین راهکارهایی را پیشنهاد می‌کنیم که از طریق آن ها می توان به سادگی موضوع های مرتبط و مهم را پیدا کرده که تنها برای مخاطب هدف شما ایجاد شده اند و می توانید از آن ها بهره ببرید. 

بخش مهمی از استراتژی کلی دیجیتال مارکتینگ را انتخاب موضوع برای نوشتن محتوا تشکیل می دهد. انتخاب موضوعی که توسط کاربران جستجو می شود و نوشتن محتوای تاثیرگذار باعث می شود ترافیک وب سایت شما افزایش پیدا کند و به تمامی اهداف تجاری که دارید برسید. 

چگونه موضوع تولید محتوا را انتخاب کنیم؟

در فرآیندی که برای انتخاب موضوع برای تولید محتوا داریم نکات بسیار زیادی را باید مد نظر داشت تا بتوان در نهایت خروجی را به کاربر تحویل دهیم که انتظار روبرو شدن با آن را دارد. در ادامه بیشتر در مورد بخش‌های مختلف محتوای نوشته شده می پردازیم.

فرآیند نوشتن محتوا

نوشتن محتوا بسیار متفاوت تر از نوشتن یک مقاله یا پستی برای وبلاگ سایت است. محتوا انواع مختلفی دارد که می توان از آن ها در مکان های مختلفی استفاده کرد اما ترکیب همین ها می تواند تاثیرگذاری بسیار خوبی را روی مخاطبان داشته باشد. 

این فرآیند ابتدا از برنامه‌ریزی و تحقیق شروع می‌شود و با نگارش و ویرایش محتوا پایان می یابد. زمانی که محتوایی را تولید و آماده انتشار شد، می‌توانید آن را در اختیار مخاطبین هدف خود قرار دهید و تبلیغات لازم را برای این محتوای تاثیر گذار انجام دهید.

تصور کنید که موضوع اشتباهی را انتخاب کرده‌اید، با این کار کل فرآیند را تحت تأثیر قرار داده اید و ممکن است تمامی تلاش های شما را بیهوده جلوه دهد. به همین دلیل است که می‌گوییم مرحله برنامه‌ریزی که شامل مرحله تحقیق موضوعی می‌شود مهم‌ترین بخش این فرآیند است.

ترند های تولید محتوا را زیر نظر داشته باشید

دیگر زمان نوشتن محتوای ۴۰۰ کلمه ای نیست. شما نمی‌توانید با چنین محتوایی رتبه‌های بالایی بگیرید و نتایج مثبتی را از آن کسب کنید. در کنار اینکه محتوای زیادی داشته باشید باید بین بقیه هم برجسته تر دیده شوید. در ادامه می خواهیم برخی از ترند های تولید محتوا را نام ببریم که با استفاده از آن ها می توان یک مزیت رقابتی برای خود ایجاد کرد. سپس به بررسی محتوا می پردازیم که چگونه موضوع تولید محتوا را انتخاب کنیم.

محتوای با اعتبار بالایی تولید کنید

موتورهای جستجو مانند گوگل محتوایی ارزشمند و معتبر را در اولویت قرار می دهند. چنین محتوایی که بسیار ارزشمند باشد و در عین حال طول بیشتری هم داشته باشد ارزش بالاتری نزد گوگل خواهد داشت. از سوی دیگر شما با استفاده از این محتوای ارزشمند می توانید تخصص و قدرت خود را به مخاطب هدف نشان دهید. از این طریق شانس شما برای گرفتن رتبه های بالا در نتایج جستجو بسیار افزایش پیدا می‌کند.

محتوای تاپیک کلاسر ایجاد کنید

یکی از بهترین روش هایی که برای تولید محتوای سایت خود می توانید در نظر داشته باشید ایجاد تاپیک کلاسترها است. با استفاده از این روش شما می توانید یک محتوای اصلی به  عنوان پیلار داشته باشید و سپس درون آن به موضوعات مرتبطی بپردازید و سپس از این موضوعات مرتبط به صفحات دیگری که در مورد همین موضوع است، لینک دهید. به صفحات مقصد کلاسر گفته می شود. به این ترتیب شما یک مقاله دارید که در مورد چندین موضوع مشابه صحبت کرده است و درون آن به صفحات مرتبط هر موضوع لینک داده است. در قسمتی دیگر کلاسر ها هم برای موضوع اصلی به پیلار لینک داده و یک لینک سازی دو طرف صورت گرفته است.

محتوای بصری تولید کنید

استفاده تنها از متن، ممکن است برای کاربر خسته کننده باشد و از طرفی دیگر استفاده از عناصر بصری مانند گرافیک، تصاویر و جداول باعث هرچه بیشتر جذاب شدن محتوای شما می شود و درک آن هم برای مخاطب ساده تر می شود. از این طریق شما تعاملی ایجاد کرده‌اید که باعث درک ساده موضوع برای کاربر و ماندگاری بیشتر او در سایت می شود.

از ویدیو ها و پادکست ها غافل نشوید

در ادامه اینکه چگونه برای محتوا موضوع انتخاب کنیم، نیاز است تا ابتدا بدانید که از چه عناصری باید در مقاله خود استفاده کنید و سپس با ارائه یک موضوع جذاب می توانید بالاترین انتظارات را از آن مقاله داشته باشید. در حال حاضر قالب‌های مختلف محتوایی محبوبیت بسیار زیادی کسب کرده اند و بیشتر افراد علاقه زیادی به ویدیو و پادکست ها نشان دادند. بنابراین شما می‌توانید برای بازاریابی محتوای خود از ویدئوهای آموزشی یا پادکست ها بهترین استفاده را ببرید.

ایده هایی برای انتخاب موضوع مقاله و تولید محتوا

دانستن ترندهای محتوایی برایتان بسیار مفید است. با این حال باید موضوعات ترند و پرطرفداری را هم پیدا کنید تا در نهایت محتوایی جامع و کامل را به اشخاصی ارائه دهید که مخاطب هدف شما هستند و دقیقا به دنبال محصول یا خدمات شما هستند. از منابع زیر برای انتخاب موضوع می‌توان استفاده کرد.

نظرات مشتریان

ابتدا نظرات و سوالات مشتریان خود را که در وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی شما پرسیده می شود را بررسی کنید. همچنین در شبکه‌های اجتماعی نظرسنجی‌هایی برگزار کنید تا ببینید آن ها به چه موضوعاتی علاقمند هستند. از طریق تجزیه و تحلیل این بررسی ها می توان موضوعات بسیار خوبی را با استفاده از دیدگاه کاربران به دست آورد و با تولید محتوایی در این مورد کاربران را به سایت خود جذب کنید که دقیقاً به دنبال محصولات شما برای خرید هستند.

نگاه به آینده داشته باشید

روش دیگر داشتن چشم اندازی به آینده است. شما به عنوان مدیر یک کسب و کار باید بدانید که بازار هدف شما به دنبال چه چیزی است و به چه علاقه دارد. برای این کار می‌توانید هشتگ های مرتبط که در شبکه‌های اجتماعی استفاده می شود را دنبال کنید یا در انجمن های آنلاین شرکت کنید و بحث کاربران را به دقت بخوانید. یکی از ابزار های خارجی که می توان از آن برای هر محتوایی استفاده کرد Quora است.

از طریق این ابزار می توانید به تمامی سوالاتی که در حوزه کاری شما در سراسر دنیا پرسیده می شود دسترسی داشته باشید و برای پاسخ به آن ها محتوای با کیفیتی تولید کنید. روش بسیار خوب دیگری هم سر زدن به پیشنهاداتی است که در هنگام جستجو در گوگل با آن ها مواجه می شوید. هر کدام از این پیشنهاد ها توسط تعداد زیادی از کاربران جستجو شده است که همین امر باعث شده تا گوگل آن را به شما هم پیشنهاد کند تا اگر به دنبال چنین موضوعاتی هستید به سرعت آن ها را پیدا کنید.

رقبا را آنالیز کنید

رقبایی که بالاتر از شما قرار گرفته اند می توانند منبع بسیار خوبی برای ادامه مسیر موفقیت شما باشند. آن ها روش های درستی را پیش گرفته اند که توانستند موفق شوند و اگر شما هم از آن ها استفاده کنید می توانید انتظار موفق شدن را از خود داشته باشید. برای این کار بهتر است آن ها را شبکه های اجتماعی یا در خود سایت دنبال کنید و ببینید در مورد چه موضوعاتی تولید محتوا می کنند. البته ابتدا باید بررسی کنید که سیاست کاری شما به چه شکل است. ممکن است آن‌ها روی موضوعاتی کار کرده باشند که شما قصد ندارید روی آن ها سرمایه گذاری کنید و به همین دلیل بیشتر موضوعاتی که مرتبط با سیاست کاری شما است را مورد بررسی قرار دهید.

روش های انتخاب موضوع برای تولید محتوا

هال که به ایده های زیادی برای موضوع محتوای خود رسیدید نباید برای همه آن ها تولید محتوا کرد. بلکه باید فهرست کوتاهی ایجاد کرد و موضوعات خاصی را اولویت بندی کنید یا حتی برخی ها را کنار هم بگذارید. شاید برایتان سوال باشد که چگونه چنین تصمیمی بگیریم؟ در ادامه 4 عامل را معرفی می‌کنیم که با در نظر گرفتن آن ها می توان موضوعات مهم را از بین لیست جمع آوری شده جدا کرد.

میزان جستجو عبارات کلیدی

تولید محتوایی که مردم به آن علاقه ای ندارند فایده‌ای ندارد. بهترین موضوعات آن هایی هستند که مردم قبلاً به دنبال آن بودند. بنابراین شما باید موضوعاتی را انتخاب کنید که با توجه به کلمات کلیدی مرتبط، حجم جستجوی بالایی دارند.

میزان رقابت پذیری

 بسیاری از کلماتی که میزان جستجوی بالایی دارند معمولاً رقابت برای رتبه گرفتن در آن ها بسیار دشوار است. با این حال بهتر است اگر فکر می کنید که می توانید محتوای جامع و بهتری را در مورد این موضوع بنویسید این کلمات را دنبال کنید.

برای کاربر هدف محتوا تولید کنید

در قدم اول بهتر است به دنبال کاربران هدف باشیم. نوشتن محتوایی در مورد یک کلمه کلیدی اصلی که میزان جستجوی بالایی دارد و رقابت در آن سخت است، کار شما را دشوار خواهد کرد. بنابراین بهتر است از کلمات کلیدی لانگ تیل استفاده کنید. یعنی به جای اینکه از عبارت “میزهای ایستاده” استفاده کنید، از عباراتی مانند “بهترین میز های ایستاده” “قیمت میزهای ایستاده” و … استفاده کنید. 

محتوای همیشه سبز راه نجات شما است!

همیشه باید سعی کنید موضوعاتی را انتخاب کنید که برای چندین سال بتواند ترافیکی را به سایت شما جذب کند. قطعاً آینده نگری در مورد این موضوع بسیار مهم است و باید با نوشتن محتوایی سبز برای مدتی طولانی حجم بالای ترافیکی را از سوی مقاله مورد نظر دریافت کنید. هرچند که می‌توانید در این راه با بروز رسانی محتوا آن را به یک محتوای سبز همیشگی تبدیل کنید.

جمع بندی

در این مقاله تمامی فاکتورهایی که شما باید برای انتخاب موضوع برای تولید محتوا در نظر می‌گرفتید را بیان کردیم و به چگونگی تولید محتوا پرداختیم. اما برای اینکه بتوانید محتوای تاثیرگذاری تولید کنید نیاز به دانشی دارید که از اصول سئو محتوا و نحوه نوشتن آن به خوبی اطلاع داشته باشید. اگر فکر می کنید چنین اطلاعاتی را ندارید یا وقت و انرژی کافی برای تولید محتوای سایت خود را ندارید، می توانید با سفارش تولید محتوا منلین محتواهای تاثیر گذار و سئو شده ای را دریافت کنید.

دیدگاه ها

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *