author avatar
بروزرسانی در تاریخ 2021/09/07

انتخاب عنوان مناسب برای محتوا جزء مهم‌ترین نکاتی است که باید مورد توجه قرار دهیم. همان طور که افراد، وسایل و دیگر چیز ها دارای اسم و عنوان هستند یک متن نیز باید دارای عنوان باشد. عنوان یک متن با وجود این که کوتاه است و بیشتر از چند کلمه نیست، دارای ارزشی زیاد و از مهم ترین عناصر یک متن است. همه می دانند عنوان، مهم ترین ملاک در نوشتن یک متن خوب است. در حقیقت یک عنوان جذاب است که، افراد را به سمت خواندن یک متن جذب می کند. انتخاب عنوان مناسب برای مقاله کار سختی نیست و فقط نیازمند اندکی دقت است.

راز های نوشتن عنوان مناسب برای محتوا و مقاله

سوال بپرسید

عنوان هایی که سوالی هستند کاربران را  ترغیب به خواندن متن می کند. وقتی کاربران عنوانی سوالی را می خواند که جواب آن را نمی داند، دوست دارند پاسخ را بفهمند. جواب  سوال آن ها در متن شماست.

صداقت داشته باشید

صداقت درعنوان بدین معناست که در عنوان اشتباهات، ناکامی ها و تجارب خود را بیان کنید. بی شک افراد، علاقه مند به خواندن تجربیات دیگران در موقعیت های گوناگون هستند تا بتوانند از آن ها درس بگیرند

خواننده را شوکه کنید

قصد ما از نوشتن عنوان های شوکه کننده این است که عنوان هایی بنویسیم که از ذهن خواننده به دور و از موضوعات به روز باشد. منظورمان این نیست که عنوانی دروغ بنویسید. عنوان هایی بنویسید که باور کردنش توسط خواننده سخت باشد. مثلا: چگونه در ۳ روز ۱۰ کیلو وزن کم کنیم؟

از علائم اختصاری استفاده نکنید

شما نباید در عنوان یک متن از علائم اختصاری استفاده کنید. هر کلمه را باید کامل و واضح بنویسیم.

از مطالب کمیاب استفاده کنید

افراد علاقه مند به خواندن مطالبی هستند که کمیاب است. گادین می گوید کمیاب بودن یک مد را خلق می کند. بنابراین استفاده از عنوان هایی کمیاب می تواند به خوانده شدن متن شما کمک کند.

برای انتخاب عنوان مناسب از آوردن کلمات اضافی خودداری کنید

استفاده از کلماتی که به یادگیری کمک نمی کند مناسب نیست و حذف آن ها بهتر است و عنوان را زیبا تر می کند.

از عنوان مشخص و روشن استفاده کنید

عنوانی که شما برای متن تان انتخاب می کنید باید ساده، روان و عوام فهم باشد و نکته ی مبهمی در آن نباشد.

عنوان را طوری بنویسید که محتوا قابل پیشبینی باشد

اگر عنوانی که می نویسید قابل حدس و تا حدودی برای کاربران معلوم باشد، خواننده برای اثبات اطلاعاتش اقدام به خواندن متن شما می کند.

زمان و مکان را بیان کنید

اگر متنی که شما نوشته اید توصیفی باشد، زمان و مکان تحقیق را بنویسید. مثلا اگر می خواهید درباره شیوع یک بیماری متنی بنویسید زمان و مکان شیوع را بیان کنید. ولی اگر متن شما در مورد موضوعات غیر توصیفی باشد نیازی به این کار نیست.

از عنوان هایی که عقاید را رد می کنند استفاده کنید

شاید هر از گاهی نظری عکس و متفاوت با باور عمومی بهتر جواب دهد. مثلا اگر موضوعی دارای دو بعد مثبت و منفی باشد شما در عنوان تان از بعد منفی استفاده کنید.  مثلا بنویسید: ۳ دلیل برای اینکه هرگز بعد از حمام مو های خود را با سشوار خشک نکنید. نکته ای که در این مورد اهمیت دارد این است که باید حتما در مورد بعد منفی توضیحاتی ارائه دهید.

از اعداد استفاده کنید

برای انتخاب عنوان مناسب ما تحقیقاتی انجام داده‌ایم، مطالعات نشان می‌دهد استفاده از اعداد کاربران زیادی را به سمت یک متن می‌کشاند. مانند: ۵ روش موثر برای افزایش قد.

از کلمات کلیدی استفاده کنید

عنوانی که شما برای متن تان انتخاب می کنید باید دارای کلمات عمومی و کلیدی باشد تا در جستجوی اینترنتی پیدا شود و باعث خوانده شدن متن شما شود.

با نوشتن درصد به خواننده اطمینان دهید

استفاده از نشان ۱۰۰٪ به جهت کاملی عدد ۱۰۰ این اطمینان را به خواننده می دهد تا برای خواندن متن کلیک کنند. مثال: زبان انگلیسی را با ما ۱۰۰٪ تضمینی یاد بگیرید‌.

از کلمات منفی برای برجسته کردن استفاده کنید

ترس قوی ترین حس افراد است که فرد را مجبور به واکنش و انجام کار می کند. مطالعات نشان داده کلمات منفی بیشتر از کلمات مثبت مخاطب را به سمت نوشته می کشاند. مثلا: کارهایی که برای شروع  دوستی هرگز نباید انجام دهیم

از عناوین ناقص استفاده کنید

از عناوین ناقص و نا کامل استفاده کنید‌. این کار باعث می شود خواننده برای این که اطلاعاتش کامل شود ترغیب به خواندن متن شما شود.

سود برسانید

قطعا کسی علاقه مند به تلف کردن وقت خود برای خواندن مطالبی که برایش فایده ندارد نیست. اگر شما در عنوان تان خواننده را متقاعد کنید که با خواندن این متن سودی به او خواهد رسید قطعا متن شما را می خواند مثلا: در خانه بمانید و پول پارو کنید‌.

به خواننده یاد دهید چگونه کاری را انجام دهد

افراد بسیار علاقه‌ مند به یادگیری هستند. پس از همین ویژگی برای نوشتن عنوان هایی جذاب استفاده کنید. به کاربران بگوئید که چگونه فلان کار را انجام دهند. من عنوان این متن را “چگونه برای محتوای مان عنوانی مناسب بنویسیم” انتخاب کردم و شما درحال دنبال کردن این متن هستید. پس من برای یاد دادن کاری به شما، شما را ترغیب به خواندن متنم کردم.

از عنوانی کوتاه استفاده کنید

عنوان باید کوتاه باشد زیرا عنوان بلند باعث می شود خواننده از خواندن متن شما منصرف شود. از عنوانی با ۸ تا۱۱ کلمه استفاده کنید. عنوان های دارای کلمات بیشتر یا کمتر از این اعداد دارای ضعف است.

حل کننده مشکلی باشید

بیشتر مردم در زندگی شان مشکلاتی دارند. از مشکلات مالی گرفته تا شکست های عشقی. چرا از این طریق برای نوشتن عنوانی مناسب استفاده نکنیم؟ به طور مثال از طریق عنوان به خواننده بگوئید: چگونه شکست عشقی خود را فراموش کنیم؟ بی شک افرادی که در زندگی شکست عشقی خورده اند متن شما را برای خواندن انتخاب می ‌کنند. عنوان یکی از اجزای مهم متن است که موضوع اصلی را بیان می کند.

نوشتن عنوان مناسب مهم ترین عامل خوانده شدن یک متن است .همان طور که در اول نوشته گفته شد انتخاب عنوان کار سختی نیست، فقط نیازمند اندکی دقت است. برای اینکه بتوانید تولید محتوا را شروع کنید. انتخاب عنوان را باید بسیار جدی بگیرید.

دیدگاه ها

2 نظر در مورد مقاله “ انتخاب عنوان مناسب سئو شده برای محتوا + ویژگی های یک عنوان خوب ” ثبت شده است

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *