پلان تولید محتوا در واقع نقش مهم و اساسی در دیده شدن محتوای ما دارد زیرا مانند یک اسلحه عمل میکند که هدف مخاطب را نشانه گرفته و محتوا را طبق آن پیش میبرد. تولید محتوا بدون پلان هیچ ارزشی ندارد زیرا نوشته مخاطبی ندارد و در نتیجه نوشتن چنین مطلبی مانند کوبیدن آب در هاون است همانقدر بیهوده.
تولید محتوا بدون پلان همانند فرستادن پیام به فردی ناشناس است که هم کار نویسنده عبث و بیهوده تلقی میشود و هم مثل این میماند که در واقع کاری انجام نشده زیرا پیام به مخاطب نرسیده است.
نقشه راه در تولید محتوا گام نخست است یعنی اگر پلان به درستی اجرا نشود کل محتوا زیر سوال میرود و نتیجه مطلوب ایجاد نخواهد شد همانطور که میگویند خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج. همانطور که در طراحی پلانهای ساختمان باید و نبایدهایی وجود دارد در تولید پلان محتوا نیز وجود دارد باید و نبایدها در پلان ساختمان سبب فرو نریختن بنا و در نوشته نیز باعث فرو نریختن نوشته میشود فرو ریختن نوشته یعنی اینکه آن نوشته پوچ به شمار رود.
پلان تولید محتوا قدم به قدم
تهیه نقشه راه برای تولید محتوا نیازمند طی کردن مراحلی است شامل مراحل زیر :
- تهیه مطالب بر اساس شخصیت مخاطب
- مراحل جلب توجه مخاطب را کنترل کنید
- محتواها را همیشه و در همه حال مورد بررسی قرار دهید تا متوجه شوید کدام محتوا عملکرد بهتری داشته و بیشتر بر روی مخاطب تاثیر گذاشته است
- دستهبندی مناسب مطالب برای راحتی خواننده
- شناخت مشکلات و ضعف نوشتهی خود و تلاش برای رفع آنها
همه موارد گفته شده باعث میشود محتوای تولید شده نظر مخاطب را جلب کند و تولید محتوای شما با شکست روبرو نشود شکست در تولید محتوا میتواند سرکوب کردن استعداد به شمار رود.
محتوای خوب خودش مخاطبش را پیدا میکند
پلان تولید محتوا ارتباط بسیار تنگاتنگی با شناخت شخصیت مخاطب دارد در واقع برای تولید محتوای مخاطب پسند باید شخصیت شناسی را اساس کار خود قرار دهیم. محتوایی که بر اساس شخصیت شناسی نوشته شود بی گمان با شکست مواجه نخواهد شد زیرا یک نوشته در صورتی با شکست مواجه میشود که مخاطبی نداشته باشد یا مخاطب از آن ناراضی باشد وقتی مطلبی مطابق سلیقه و شخصیت مشتری است در واقع مخاطب خود را جذب کرده و موفق است. نقشه راه تولید محتوا پاسخی به چیستی شخصیت مخاطب است که میتواند پیچیده و رمزآلود یا ساده و بی ابهام باشد
نویسنده در برابر محتوایی که تولید کرده مسئولیت دارد پس انتخاب نقشه راه مناسب برای تولید محتوا باید از دغدغههای اصلی نویسنده باشد و برای تحقق این امر لازم است نویسنده احساس نزدیکی شدیدی با مخاطب کند تا بتواند توقع مخاطب را آنطور که باید و شاید برآورده کند.
نقشه راه تولید محتوا با شناخت شخصیت مخاطب
براساس پلان تولید میتوان ویژگیهای شخصیتی مخاطب را شناخت از جمله این ویژگیها :
- ویژگیهای اجتماعی فرد از جمله جایگاه اجتماعی فرد در جامعه، خانواده، فرهنگ و میزان درآمد و …
- شناخت عقاید و ارزش هایی که برای مخاطب محترم است یا اصولی که از پایبندی به آنها دل خوشی ندارد و اجباری است و اصولی که پایبندی خاصی به آنها ندارد
- شناخت علایق مخاطب به طور کلی
- مجموعه این ویژگیهای شخصیتی همه و همه به کمک پلان تولید محتوا قابل شناسایی است.
اهمیت پلان تولید محتوا
پلان تولید محتوا باعث میشود نوشته ما فقط ظاهر نداشته باشد و کلمات در پس هم تنیده نشده باشند بلکه در فراسوی آن معانی عمیقی نهفته باشد که تنها خواننده واقعی آن را درک کند و به بطن آن می ببرد. نقشه راه تولید محتوا نیازمند تحلیل نیازهای مخاطب است این تحلیل شامل همهی ویژگیها و خلقوخوی شخصیتی مخاطب و علایق و سلایق و دلبستگیها و تنفرات او میباشد پلان در فرهنگ لغت به معنی طرح میباشد طرح تولید محتوا یعنی با توجه به شخصیت مخاطب برای تولید محتوا طرحی ارائه میدهیم و براساس آن طرح مطلب خود را پیاده میکنیم.
تولید محتوا بدون پلان گم شدن در تونلی تاریک
نقشه راه تولید محتوا به قدری اهمیت دارد که اگر نوشتهای بدون پلان باشد مانند حرکت کردن در مسیری است که تا به حال به آن قدم نگذاشتهایم و آن راه پر از خطرات عجیب و غریب و سهمگین است که در نهایت به یک گودال ختم میشود ولی اگر برای تولید محتوا نقشه راهی داشته باشیم مسیری هموار و بی خطر پیش روی ماست که از هر آسیب و گزندی در امان هستیم و در انتها به مقصد دلخواه میرسیم.
راهی برای موفقیت در تولید محتوا به طور قطعی و صد در صدی وجود دارد و آن این است که زندگی خود را به آن متصل کنیم تا خروجی لازم را از آن بگیریم انتخاب پلان مناسب برای محتوا نیز شامل این راه حل میشود.
محتوا را میتوان به پادشاه تشبیه کرد کلمات و جملات امپراطوری بزرگ پادشاه را نمایش میدهند و پلان تدبیر پادشاه برای اداره امپراطوری خوداست پس یک محتوا بدون پلان مانند پادشاهی بی تدبیر و بی درایت است که کشور را به مرز نابودی میکشاند و مانند این است که گویی پادشاهی وجود ندارد پس محتوا بدون پلان ارزشی ندارد و پوچ است.
نقشه راه نوعی برنامه ریزی نیز به شمار میرود برنامه ریزی برای ارائهی یک مطلب فوق العاده به دور از ایراد وخطایی به گونهای که ضریب خطای آن صفر باشد و نتوان کیفیت آن را انکار کرد. در نهایت تولید محتوا بر پایه پلان استوار است و اگر پلان کمترین نقصی داشته باشد محتوای تولید شده قربانی سطل آشغال ذهن میشود.
دیدگاه ها