author avatar
بروزرسانی در تاریخ 2021/01/27

 کارشناس تولید محتوا کیست؟ ما ابتدا به تعریف کارشناس تولید محتوا می‌پردازیم و سپس ویژگی‌های یک کارشناس تولید محتوا خوب را توضیح خواهیم داد. در نهایت با هم مرور می‌کنیم که چگونه می‌توانیم به یک کارشناس حرفه ای تبدیل شویم. شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد، یک متخصص که در این زمینه فعالیت دارد باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟ و این‌که چگونه می‌تواند بر کار خود نظارت کند. همچنین راه‌های پیدا کردن کار برای یک متخصص تولید محتوا حرفه‌ای وجود دارد، که ما در ادامه با بیان آن‌ها آینده شغلی‌تان را شرح خواهیم داد.

کارشناس تولید محتوا چیست؟ کارشناس کیست؟

بیشتر کارشناسان تولید محتوا که در تیم‌های بزرگ فعالیت دارند، و با حجم زیاد مخاطبان روبرو هستند، در این مواقع شخصی به عنوان متخصص استخدام می‌شود، تا یک نظارت کلی بر روند تولید محتوای سایت داشته باشد. یک کارشناس خوب باید یک محتوا نویس خیلی خوب هم باشد و نیاز مخاطب را دقیقاً بشناسد، و تمامی چارچوب‌های تولید محتوا را رعایت کند. یک متخصص تولید محتوا تنها نوشتن محتوا را بر عهده ندارد، بلکه باید به اصول سئو محتوا نیز مسلط باشد.

برخی از روحیاتی که باید یک متخصص خوب داشته باشد، روحیه کار تیمی، منتقل کردن مطالب به تولید کننده محتوا و نیز یک شخص دلسوز برای تمام تولیدکنندگان محتوا باشد. نقش کارشناس، مدیریت کردن نیروهای تولید کننده محتوا و گوشزد کردن تمام نکات برای تولید یک محتوای بهتر است.

وظیفه‌هایی که بر عهده یک متخصص تولید محتوا است

وظایف مختلفی بر عهده یک کارشناس تولید محتوا است که در زیر بخشی از آن را با هم مرور می‌کنیم:

  • نظارت داشتن بر محتوای نوشته شدهT این نظارت به این شکل است که محتوای که توسط نویسنده نوشته می‌شود، چک شود که از جایی کپی نشده باشد، شاید مهم‌ترین تخلفی که در این حیطه کاری ممکن است رخ دهد، کپی بودن نوشته‌های شخص است.
  • تسلط کامل به نگارش محتوا. به طور مثال نقطه، ویرگول‌ها و نیم فاصله‌ها هر کدام در مکان‌های مناسب به کار رفته باشند.
  • سئو محتوا رعایت شده باشد، البته این کار باید توسط نویسنده محتوا انجام شود و کارشناس تنها بر این کار نظارت داشته باشد.

ویژگی‌های یک کارشناس تولید محتوا

امروزه بسیاری از افراد به دنبال شغل‌های دورکاری هستند. یکی از شغل‌هایی که در ایران طرفداران بسیاری پیدا کرده است، تهیه و تولید محتوا است. هر چند که برای نوشتن یک محتوای تخصصی باید آموزش‌های لازم را دید. وظیفه بارگذاری مطلب و انتشار آن‌ها به عهده یک کارشناس تولید محتوا است. فردی که این کار را انجام دهد باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

ابتدا باید آموزش ببیند

هر کارشناسی که می‌خواهد به سرعت پیشرفت کند، باید سعی کنند آموزش را اولویت اول خود قرار دهد. باید از تجربه دیگران استفاده کنید و تبدیل به یک کارشناس کامل شوید. می‌توان در دوره‌های حضوری و یا آنلاین حضور پیدا کرد و آموزش‌های لازم را دید. همچنین برای بهتر شدن در این کار نیاز است که الگو برداری کنید. از نوشته‌های افراد حرفه‌ای استفاده کنید و از آن‌ها الگو برداری کنید.

تمرین کردن

برای این‌که یک آموزش را بهتر یاد بگیریم، بهتر است که آن را چندین بار تمرین کنیم. برای شروع می‌توانید با دستمزد پایین یک سری کارها را قبول کنید، و آن‌ها را انجام دهید. در واقع هم تجربه کسب می‌کنید و کسب درآمدی دارید و هم در حال تمرین کردن هستید. کسانی موفق هستند که بعد از آموزش دیدن بلافاصله شروع به تمرین می‌کنند. آنقدر تمرین کنید تا بالاخره این مطلب ملکه ذهن‌تان شود.

بیشتر بدانید  محتوای آماده سئو شده شگفت انگیز برای کسب رتبه اول در 10 روز!

باید حرفه‌ای شوید

با انجام دو مرحله قبل راهی را برای حرفه‌ای شدن طی کرده‌اید. درست است که ابتدا ممکن است کمی سخت باشد اما رفته رفته حرفه‌ای‌تر می‌شوید، و یادگیری‌تان سریع‌تر می‌شود.

داشتن دانش و اطلاعات کافی

یک متخصص و کارشناس تولید محتوا باید هر موضوعی که در اختیار او قرار می‌گیرد، تا محتوایی  تولید کند این توانایی را باید در تولید کردن آن محتوا در قالب‌های مختلف داشته باشد. بنابراین نیازمند یک دانش قوی در زمینه کاری خود است.

آشنایی با الگوریتم‌های گوگل

شاید سوال باشد که آشنایی با الگوریتم‌های گوگل چه فایده‌ای دارد؟ کارشناسی که با این الگوریتم‌ها آشنا باشد و بتواند کیورد استافینگ و چگالی مناسب کلمات کلیدی خود را پیدا کند، و همچنین اگر موضوعی که به او داده می‌شود تا برای آن تولید محتوا انجام دهد، بتوانند پربازدیدترین و محبوب‌ترین کلمات کلیدی را برای آن انتخاب کند، چنین شخص می‌تواند یک چارچوب مناسب برای محتوای خود بسازد. سپس با اندکی مطالعه می‌تواند یک محتوای حرفه‌ای  تولید کند، اصول سئو را در محتوا رعایت کند و به راحتی رتبه‌های بالا را به خود اختصاص دهد. از این طریق بازدید فراوانی برای سایت به ارمغان می‌آورد و دیگر نیازی به تبلیغات پر هزینه نیست.

منضبط و مسولیت پذیر بودن

یک کارشناس تولید محتوا که به صورت دورکاری کار می‌کند، باید بتواند خود را با مسائلی که در آن تیم وجود دارد هماهنگ کند. معمولاً اشخاصی که به صورت دورکاری کار می‌کنند از نظم و انضباط بالایی برخوردار هستند. درست است که در محل کار حضور ندارند و با محیط و بقیه کارکنان ارتباطی فیزیکی ندارند، اما بودن در یک مکان آشنا و راحت باعث این انضباط می‌شود.

مهارت‌های لازم یک کارشناس تولید محتوا

وظایف زیادی هستند که کارشناس باید از آن‌ها اطلاع داشته باشد، اما مهارت‌هایی که یک متخصص نیاز دارد، به شرح زیر است:

  • اصول نویسندگی و نگارش مقاله باید در تمام مقالات رعایت کرده و نگارش صحیح در مقالات را ارائه دهد.
  • فرد باید با زبان انگلیسی آشنا باشد، هرچه این آشنایی در حد حرفه‌ای باشد هم برای خود کارشناس خوب است. و هم کاری که تحویل می‌دهد می‌تواند به کار جامع و کامل باشد.
  • دانستن اصول بازاریابی دیجیتال یکی دیگر از مهارت‌هایی است که باید یک کارشناس داشته باشد. دانسته‌های بازاریابی دیجیتال شما باید در حد حرفه‌ای باشد.
  • مهارت سئو محتوا اصلی‌ترین مهارتی است که باید یک کارشناس داشته باشد. در اینجا منظور از سئو، سئو کردن کل سایت نیست بلکه این‌جا یک محتوای سئو شده نیاز است. فرد باید با اصول سئو محتوا آشنا باشد و روی آن تسلط کامل داشته باشد.
  • آشنایی با سیستم‌های مدیریت محتوا، بیش از ۹۰ درصد سایت‌های ایرانی با استفاده از  سایت ساز و سیستم مدیریت محتوای وردپرس ساخته شده است. پس تسلط کامل داشتن به این سیستم مدیریت محتوا بسیار مهم است.
  • تسلط داشتن به نرم افزار های تولید محتوا، نرم افزار های زیادی هستند که باید برای تولید محتوای دیجیتال از آن‌ها استفاده کرد. نرم افزار ورد، اکسل، فتوشاپ، پاورپوینت این‌ها جزء نرم افزارهای ابتدایی برای یک کارشناس است.

دیدگاه ها

3 نظر در مورد مقاله “ کارشناس تولید محتوا کیست؟ چگونه یک کارشناس حرفه‌ای شویم؟ ” ثبت شده است

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *