author avatar
بروزرسانی در تاریخ 2021/05/22

ساختار محتوا چیست؟ نوشتن یک محتوای ساختار یافته به مخاطب شما کمک می‌کند. که بتواند درک صحیحی از متن و محتوایی که تولید کرده‌اید به دست آورد. فرض کنید مقالاتی بدون ساختار نوشته شود، قطعاً این مقاله به سختی می‌تواند توسط کاربران خوانده شود. اگر ابتدا قبل از نوشتن یک چارچوب درست برای مقاله انتخاب کنید قطعاً هم می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید و هم تناقضی در متن به وجود نمی‌آید. با تدوین استراتژی تولید محتوا می‌توانید دیگر نگران این موضوع نباشید.

ساختار  محتوا مقاله با استفاده از تگ‌های هدینگ

اگر بخواهیم ساختار و محتوا را توضیح دهیم، باید این گونه بگوییم که این یک چیز جدید نیست. در واقع سال‌ها است که از این ساختار به صورت متداول چه در نوشتن کتاب و چه در صفحات اینترنتی استفاده می‌شود. در صفحات اینترنتی به صورت تگ‌های html از آن استفاده می‌شود. به این صورت که اگر با دیجیتال مارکتینگ یا قرار دادن مطالب در سایت آشنایی دارید. قطعا می‌دانید که تگ‌های هدینگ در متن‌ها بسیار بسیار مهم هستند. با استفاده از تگ‌های هدینگ ساختار درستی به مقالات می‌دهیم.

از تگ‌های هدینگ چگونه استفاده می‌کنیم؟ نکته‌ای که در سئو سایت وجود دارد این است که در هر صفحه نباید بیش از یک تگ h1 استفاده شود. همان طور که می‌دانید از تگ h1 برای عنوان مقاله استفاده می‌شود. پس از تگ h1 بسته به نوع قالب، توسط خود وردپرس و خود قالب مورد استفاده قرار می‌گیرد. و ما باید از تگ‌های بعدی استفاده کنیم.

ترتیب تگ‌ها به این صورت است که ابتدا تگ h1 باز شود و سپس می‌توانیم از تگ h2 استفاده کنیم. ما می‌خواهیم به محتوا استراکچر بدهیم پس باید درست از هدینگ‌ها استفاده کرد. زمانی که از یک تگ h2 استفاده می‌کنیم. بعد از این تگ، می‌توانیم از تگ‌های دیگر هم استفاده کنیم به طور مثال h3، h4،h5  ،h6، پشت‌سر این تگ می‌تواند استفاده شوند. به یاد داشته باشید زمانی که از این تگ‌ها استفاده می‌کنید، نباید به صورت تو در تو از ۲ تگ h2 استفاده کرد.

به طور مثال تگ h2 نمی‌تواند زیر مجموعه خود تگ h2 باشد. لذا  ابتدا اگر نیاز است که چند تگ h2 داشته باشیم. اول تگ‌های h2 را می‌نویسیم و سپس در زیر مجموعه آن‌ها به ترتیب از تگ‌های دیگر استفاده می‌کنیم. این کار هم باعث بهبود سئو سایت می‌شود و هم به محتوا ساختار درستی می‌دهد. با این کار خواننده به درستی متن را می‌تواند بخواند.

متنی که می‌خواهید بنویسید را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید

به طور مثال در ساختار محتوا ما می‌خواهیم یک موضوعی را بنویسیم، زمانی که ممکن است مقداری متن ما طولانی شود. در این صورت ما باید محتوا را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کنیم. یعنی اینکه ابتدا  سر فصل‌هایی که به صورت کلی به موضوع می‌پردازند را در تگ‌های h2 قرار دهیم.  سپس هر چه وارد جزئیات می‌شویم با استفاده از تگ‌های h3 یا باقی آن‌ها محتوا  را دسته بندی و خواناتر کنیم.

محتوا باید به بخش های مختلفی تقسیم شود

اگر بخواهیم کلی به مطلب نگاه کنیم، هر مطلبی که ما منتشر می کنیم باید سه بخش اصلی داشته باشد:

  1. مقدمه مقاله: به متنی که اول مقاله می نویسیم و به نوعی کاربر را آماده خواندن ادامه مقاله می کنیم مقدمه مقاله گفته می شود. مقدمه نقشی مهم در خواندن مطلب شما دارد. اگر مقدمه ای جذاب و تاثیر گذار بنویسید قطعا کاربران ترغیب می شوند که ادامه مطلب را هم بخوانند. از نظر ما نویسنده باید تمام مهارت خود در نویسندگی را در بخش مقدمه مقاله به نمایش بگذارد. همچنین باید به کاربر بفهماند که او نیاز و مشکلش را می داند و به دنبال رفع آن است.
  2. بدنه مقاله یا متن اصلی: در این بخش از ساختار و محتوا نویسنده باید سعی کند متنی که می نویسد از یک سلسله مراتب خاصی پیروی کند. باید از سر تیتر ها استفاده کند . متنی که سر تیتر نداشته باشد خواندنش برای کاربران بسیار سخت می شود. جدای از سخت تر خوانده شدن بسیار از کاربران با دیدن سر تیترها به سراغ بخشی از مطلب می روند که مورد نیازشان است. نوشتن عنوان های جذاب می تواند باعث بیشتر خوانده شدن بخش های هر مطلب باشد.
  3. نتیجه گیری: در این بخش باید به یک جمع بندی و خلاصه از مطلب خود برسید و آن را در قالب یک پاراگراف به کاربر ارائه دهید. در این بخش نیازی به گفتن مطلب جدید ندارید بلکه باید تنها خلاصه آنچه را که در بالاتر توضیح داده اید را بنویسید.

برای رعایت کردن این ساختار  باید همواره وسواس خاصی به خرج دهید. مطالبی که می نویسید را بعد از اینکه کامل نوشته شد یکبار بخوانید و مشکلات آن را رفع کنید.

از بولت ها و اعداد استفاده کنید

تا اینجا احتمالا متوجه شده اید که منظور از ساختار و محتوا چیست. در توضیح ساختار محتوا باید گفت که استفاده کردن از بولت ها یا لیست اعداد می تواند نوشته شما را جذاب تر و خوانایی آن را بالاتر ببرد.  اجزا نوشته ساختار محتوا نقش مهمی در دیده شدن مطالب شما دارد. اگر ت کرده باشید در بالا ما از لیست های عددی استفاده کردیم. اینکار خوانایی این مطلب را بالاتر برده و در ادامه می خواهیم از بولت ها هم استفاده کنیم تا بیشتر این موضوع را احساس کنید.  اما استفاده کردن از لیست ها چه مزایایی دارد؟

  • باعث جلب توجه کاربران می شود.
  • همه موارد مهم را از هم جدا می کنید.
  • یک تعداد مشخص از محتوا را به کاربر نمایش می دهید.

استفاده کردن از این بخش در ساختار و محتوا می تواند جذابیتی که انتظار دارید را به مطالبتان ارائه کند. تفاوت ساختار و محتوا چیست؟ برای سفارش تولید محتوا می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بیشتر بدانید  آموزش کسب درآمد از طریق تولید محتوا چگونه از تولید محتوا کسب درآمد کنیم؟

در این بخش نتیجه گیری نوشته نشده چون مقاله در آینده ای نزدیک آپدیت می شود.

دیدگاه ها

2 نظر در مورد مقاله “ ساختار محتوا چیست؟ استانداردترین ساختار را داشته باشید! ” ثبت شده است
  • مصطفی

    سلام وقت بخیر
    من میخوام تمامی مقالات سایتم از اول به صورت ساختار یافته باشه،از همکاران شما رو معرفی کردن. حوزه فعالیت من فروش آجیل و خشکباره. ممنون میشم که راهنمایی ها لازم رو به من بگین.

    20:49 - 2021/05/17

    • محمد رضایی

      سلام دوست عزیز وقت شما بخیر
      در خدمتتون هستیم. شما می تونید از قسمت سفارش تولید محتوا، سفارشتون و ثبت کنید. بعد کارشناسای ما باهاتون تماس میگیرن و مشاوره لازم رو بهتون ارائه میدن و شروع می کنیم به تولید محتوای هدفمند برای سایت شما. از طریق این لینک می تونید سفارش رو ثبت کنید.

      https://menlin.ir/content-order

      20:54 - 2021/05/17

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *