منظور از ساختار و محتوا چیست
author avatar
بروزرسانی در تاریخ 2021/11/12

ساختار محتوا چیست؟ نوشتن یک محتوای ساختار یافته به مخاطب شما کمک می‌کند. که بتواند درک صحیحی از متن و محتوایی که تولید کرده‌اید به دست آورد. فرض کنید مقالاتی بدون ساختار نوشته شود، قطعاً این مقاله به سختی می‌تواند توسط کاربران خوانده شود. اگر ابتدا قبل از نوشتن یک چارچوب درست برای مقاله انتخاب کنید قطعاً هم می‌توانید در زمان صرفه جویی کنید و هم تناقضی در متن به وجود نمی‌آید. با تدوین استراتژی تولید محتوا می‌توانید دیگر نگران این موضوع نباشید. اگر نمی دانید ساختار ومحتوا چیست و چگونه آن را توضیح دهید می توانید در ادامه تسلط کامل را روی این موضوع داشته باشید.

ساختار محتوا مقاله با استفاده از تگ‌های هدینگ

اگر بخواهیم ساختار و محتوا را توضیح دهیم، باید این گونه بگوییم که این یک چیز جدید نیست. در واقع سال‌ها است که از این ساختار به صورت متداول چه در نوشتن کتاب و چه در صفحات اینترنتی استفاده می‌شود. در صفحات اینترنتی به صورت تگ‌های html از آن استفاده می‌شود. به این صورت که اگر با دیجیتال مارکتینگ یا قرار دادن مطالب در سایت آشنایی دارید. قطعا می‌دانید که تگ‌های هدینگ در متن‌ها بسیار بسیار مهم هستند. با استفاده از تگ‌های هدینگ ساختار درستی به مقالات می‌دهیم.

از تگ‌های هدینگ چگونه استفاده می‌کنیم؟ نکته‌ای که در سئو سایت وجود دارد این است که در هر صفحه نباید بیش از یک تگ h1 استفاده شود. همان طور که می‌دانید از تگ h1 برای عنوان مقاله استفاده می‌شود. پس از تگ h1 بسته به نوع قالب، توسط خود وردپرس و خود قالب مورد استفاده قرار می‌گیرد. و ما باید از تگ‌های بعدی استفاده کنیم.

ترتیب تگ‌ها به این صورت است که ابتدا تگ h1 باز شود و سپس می‌توانیم از تگ h2 استفاده کنیم. ما می‌خواهیم به محتوا استراکچر بدهیم پس باید درست از هدینگ‌ها استفاده کرد. زمانی که از یک تگ h2 استفاده می‌کنیم. بعد از این تگ، می‌توانیم از تگ‌های دیگر هم استفاده کنیم به طور مثال h3، h4،h5  ،h6، پشت‌سر این تگ می‌تواند استفاده شوند. به یاد داشته باشید زمانی که از این تگ‌ها استفاده می‌کنید، نباید به صورت تو در تو از ۲ تگ h2 استفاده کرد.

ساختار محتوا چیست؟ استانداردترین ساختار را داشته باشید!

به طور مثال تگ h2 نمی‌تواند زیر مجموعه خود تگ h2 باشد. لذا  ابتدا اگر نیاز است که چند تگ h2 داشته باشیم. اول تگ‌های h2 را می‌نویسیم و سپس در زیر مجموعه آن‌ها به ترتیب از تگ‌های دیگر استفاده می‌کنیم. این کار هم باعث بهبود سئو سایت می‌شود و هم به محتوا ساختار درستی می‌دهد. با این کار خواننده به درستی متن را می‌تواند بخواند.

منظور از ساختار و محتوا چیست؟

یکی از مولفه های مهمی که می توان با آن محتوای با کیفیت را تشخیص داد، ساختار آن است. به همین دلیل تعداد بسیار زیادی از بازاریاب های محتوا به دنبال این هستند که واقعاً ساختار محتوا چیست. البته که هر کدام از آن ها ممکن است درک متفاوتی از تعریف اصلی این موضوع داشته باشند اما در زیر مشاهده می کنید که ما تعریف اصلی را این گونه بیان می کنیم.

ساختار محتوا یعنی استفاده معنی‌دار و مشخص از سر تیتر های html که موجودیت محتوای شما را به بخش ها و زیر بخش‌های کوچکتری تقسیم می کند و کمک می کند خواندن آن آسان تر شود. این کار باعث می شود خوانایی مطلب بالاتر رود و فرصت بیشتری برای رتبه گرفتن داشته باشد.

اما این موضوع چرا اهمیت پیدا می کند را می توانید در ادامه مشاهده کنید. در این بخش مشاهده می کنید که ما از یک تگ هدینگ دیگر استفاده کرده ایم و با این کار محتوا به قسمت‌های مختلفی تقسیم می شود تا شما بتوانید راحت تر آن را بخوانید و مفهومی  کلی محتوا را درک کنید.

متنی که می‌خواهید بنویسید را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید

به طور مثال در ساختار محتوا ما می‌خواهیم یک موضوعی را بنویسیم، زمانی که ممکن است مقداری متن ما طولانی شود. در این صورت ما باید محتوا را به قطعات کوچک‌تری تقسیم کنیم. یعنی اینکه ابتدا  سر فصل‌هایی که به صورت کلی به موضوع می‌پردازند را در تگ‌های h2 قرار دهیم.  سپس هر چه وارد جزئیات می‌شویم با استفاده از تگ‌های h3 یا باقی آن‌ها محتوا  را دسته بندی و خواناتر کنیم.

محتوا باید به بخش های مختلفی تقسیم شود

اگر بخواهیم کلی به مطلب نگاه کنیم، هر مطلبی که ما منتشر می کنیم باید سه بخش اصلی داشته باشد:

  1. مقدمه مقاله: به متنی که اول مقاله می نویسیم و به نوعی کاربر را آماده خواندن ادامه مقاله می کنیم مقدمه مقاله گفته می شود. مقدمه نقشی مهم در خواندن مطلب شما دارد. اگر مقدمه ای جذاب و تاثیر گذار بنویسید قطعا کاربران ترغیب می شوند که ادامه مطلب را هم بخوانند. از نظر ما نویسنده باید تمام مهارت خود در نویسندگی را در بخش مقدمه مقاله به نمایش بگذارد. همچنین باید به کاربر بفهماند که او نیاز و مشکلش را می داند و به دنبال رفع آن است.
  2. بدنه مقاله یا متن اصلی: در این بخش از ساختار و محتوا نویسنده باید سعی کند متنی که می نویسد از یک سلسله مراتب خاصی پیروی کند. باید از سر تیتر ها استفاده کند . متنی که سر تیتر نداشته باشد خواندنش برای کاربران بسیار سخت می شود. جدای از سخت تر خوانده شدن بسیار از کاربران با دیدن سر تیترها به سراغ بخشی از مطلب می روند که مورد نیازشان است. نوشتن عنوان های جذاب می تواند باعث بیشتر خوانده شدن بخش های هر مطلب باشد.
  3. نتیجه گیری: در این بخش باید به یک جمع بندی و خلاصه از مطلب خود برسید و آن را در قالب یک پاراگراف به کاربر ارائه دهید. در این بخش نیازی به گفتن مطلب جدید ندارید بلکه باید تنها خلاصه آنچه را که در بالاتر توضیح داده اید را بنویسید.

برای رعایت کردن این ساختار  باید همواره وسواس خاصی به خرج دهید. مطالبی که می نویسید را بعد از اینکه کامل نوشته شد یکبار بخوانید و مشکلات آن را رفع کنید.

ساختار محتوا چیست؟ استانداردترین ساختار را داشته باشید!

از بولت ها و اعداد استفاده کنید

تا اینجا احتمالا متوجه شده اید که منظور از ساختار و محتوا چیست. در توضیح ساختار محتوا باید گفت که استفاده کردن از بولت ها یا لیست اعداد می تواند نوشته شما را جذاب تر و خوانایی آن را بالاتر ببرد.  اجزا نوشته ساختار محتوا نقش مهمی در دیده شدن مطالب شما دارد. اگر ت کرده باشید در بالا ما از لیست های عددی استفاده کردیم. اینکار خوانایی این مطلب را بالاتر برده و در ادامه می خواهیم از بولت ها هم استفاده کنیم تا بیشتر این موضوع را احساس کنید.  اما استفاده کردن از لیست ها چه مزایایی دارد؟

  • باعث جلب توجه کاربران می شود.
  • همه موارد مهم را از هم جدا می کنید.
  • یک تعداد مشخص از محتوا را به کاربر نمایش می دهید.

استفاده کردن از این بخش در ساختار و محتوا می تواند جذابیتی که انتظار دارید را به مطالبتان ارائه کند. تفاوت ساختار و محتوا چیست؟ برای سفارش تولید محتوا می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

Feature Snippet در ساختار محتوا

احتمالاً  زمان جستجو در گوگل دیده باشید که برخی از سایت ها با امکانات بیشتری نمایش داده می شوند. به طور مثال برخی نتایج به گونه ای هستند که در زیر آن ها بخشی با عنوان People Also Ask وجود دارد که به کاربر می گوید شما در محتوای خود به چه سوالاتی پاسخ داده اید.  این نکته برای سوالات متداول هم صدق می کند و می توانید با قرار دادن سوال مورد نظر در هر کدام از سر تیترها و قرار دادن پاسخ آن در پاراگراف بعد این بخش ها را به صورت طبیعی برای خود داشته باشید. قطعاً اگر بتوان چنین ساختاری را حفظ کرد و محتوایی نوشت که چنین ویژگی هایی داشته باشد می توان انتظار کلیک بیشتری در بین نتایج را داشت.

تا به اینجا در مورد ساختار محتوا صحبت کردیم و اینکه مقاله‌ای که در سایت شما قرار می گیرد باید به چه شکلی نوشته شود تا بتواند بهترین بازخورد را داشته باشد. اما در کل باید سایت شما یک ساختار درست داشته باشد. این ساختار را می‌توان با استفاده کردن از لینک های داخلی ایجاد کرد. به طور مثال یکی از این شیوه ها این است که تمامی صفحات شما با هم در ارتباط باشند تا ربات های گوگل زمانی که به سایت شما سر میزنند بتوانند به راحتی به تمامی صفحات دسترسی داشته باشند. این روش برای بازاریابی محتوایی می تواند راهکاری ایده‌آل برای قدرت دادن به برخی مقالات باشد که انتظار داریم تا آن را در رتبه‌های بالاتر ببینیم.

ایجاد لینک های داخلی مزایای بسیاری برای سایت می تواند به همراه داشته باشد. به طور مثال اگر در محتوا از لینک های مرتبط استفاده کنید کاربر به راحتی روی آن کلیک کرده و به صفحه مورد نظر هدایت می‌شود. این کار باعث درگیر  شدن کاربر با محتوا و البته کاهش بانس ریت و بالا رفتن زمان ماندگاری کاربر در سایت می شود. پس حتما سعی کنید از این پیوند ها به درستی استفاده کنید و تنها در بخش هایی که نیاز است کاربر را به سمت صفحات هدف هدایت کنید، از آن ها استفاده کنید.

تفاوت ساختار و محتوا را توضیح دهید

با توجه به درخواست های زیادی که برای مثال و توضیح این که ساختار و محتوا چیست و چگونگی آن را توضیح دهید و همچنین ساختار و محتوا چه تفاوتی دارند و در جمله چیست و چگونه به کار می روند، تصمیم گرفتیم تا محتوایی در این زمینه به مقاله مان اضافه کنیم تا دانش آموزانی که با توجه به درخواست های گفته شده چنین مطلبی در فارسی هشتم را دیدند به خوبی پاسخی برای سوالات خود پیدا کنند. پس در ادامه می توانید پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت کنید. 

هر پدیده‌ای از اجزایی تشکیل شده است که نوشته ها هم از این قاعده مستثنی نیستند و آن ها هم اجزایی دارند. هر نوشته به دو بخش ساختار و محتوا تبدیل می شود. در این بین ساختار خود بر دو گونه است، بیرونی و درونی که در ادامه بیشتر در مورد این دو نوع صحبت می کنیم.

ساختار بیرونی نوشته

به شکل کلی که از یک اثر خلق می کنیم ساختار بیرونی گفته می شود، یعنی اینکه ابتدا ما آن چیزی که قصد نوشتنش را داریم را یک بار تصویرسازی کنیم و بدانیم چه چیزی قصد داریم بنویسیم و چه اجزایی باید داشته باشد. به طور مثال یک معمار زمانی که قصد ساختن بنایی را دارد ابتدا یک شکل کلی و بیرونی از آن را مشخص می‌کند، مانند آپارتمان، خانه، ویلا و…. که مشخص شود قصد دارد چه چیزی بسازد.

گاهی اوقات نویسنده برای اینکه بتواند متنی را بنویسد نیاز دارد بداند تا چه اندازه قصد دارد در مورد این موضوع مطلبی بنویسد. به طور مثال موضوعاتی هستند که تنها شاید یک صفحه، شاید هم چند پاراگراف برای نوشتن آن ها نیاز باشد. اما نوشته های دیگری هم وجود دارند که برای بیان آن ها نیاز به یک داستان بلند یا چندین صفحه برای نوشتن دارید. پس با استفاده از ساختار بیرونی نوشته شکل کلی متن را می توان ترسیم کرد. 

ساختار درونی نوشته

از همان مثال معماری که در بالا زدیم استفاده می کنیم. معمار ما ابتدا یک شکل کلی از پروژه خود را ایجاد کرد و حالا نوبت به اجزایی می‌رسد که در داخل این طرح کلی باید قرار گیرند. در این مثال تعداد طبقات، اندازه اتاق ها و یا بخش های کوچک تر دیگری می توانند اعضای تشکیل دهنده این طرح کلی باشند. در هنگام نوشتن هم طرح نوشته، ساختار درونی متن مورد نظر را مشخص می کند. طرح نوشته هم از سه بخش تشکیل شده است. بخش آغازین یا مقدمه که با استفاده از آن مقدمه ای در مورد متن نوشته می شود و بخش میانی یا بدنه توضیح کامل در مورد موضوع را ارائه می کند و سپس بخش پایانی یا جمع بندی که نشان می‌دهد در متنی که خوانده شده چه چیزهایی گفته شده و مورد بحث قرار گرفته است. 

اصلی ترین بخشی که هر محتوا باید داشته باشد مقدمه‌ای تاثیرگذار است. در این مقدمه باید به مخاطب گفته شود که در این متن چه چیزی باید انتظار داشته باشد که بخواند. همچنین چرا به چنین موضوعی پرداخته شده و چگونه می توان راه حلی برای این موضوع ایجاد کرد.

یکی از توصیه های اصلی که تمامی اساتید تولید محتوا به آن اشاره دارند این است که بعد از نوشتن بدنه مقاله شروع به نوشتن مقدمه کنید. چون در این صورت ذهن و دید بازتری از موضوع خواهید داشت می توانید یک مقدمه تاثیرگذار بنویسید. در نهایت هم با استفاده از جمع بندی ذهن مخاطب را با متن نوشته شده درگیر خواهید کرد و در نهایت پیشنهادی هم به او ارائه می کنید. حال این پیشنهاد می تواند معرفی خدمت و محصولی باشند یا خواندن مطالب مرتبطی با این موضوع که می توان به او پیشنهاد کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم که باید نه تنها برای  مقالات سایت بلکه باید کل سایت هم یک ساختار محتوای درست داشته باشد. در محتوا این ساختار با استفاده کردن از تگ های هدینگ، لیست ها و … ایجاد می شود و بسیار مهم است که یک مقاله را از لحاظ ساختاری به سه بخش مقدمه، بدنه مقاله و نتیجه گیری تقسیم کنید. در آخر هم با  توجه به اهمیت ساختن لینک های داخلی در سایت، گریزی به این موضوع زدیم تا در ساختن آن توجه بسیاری داشته باشید

دیدگاه ها

4 نظر در مورد مقاله “ ساختار محتوا چیست؟ استانداردترین ساختار را داشته باشید! ” ثبت شده است
  • ناشناس

    سلام میشه تفاوت های بین این ۲ ساختار و محتوا رو بگید ممنون میشم

    19:40 - 2021/12/14

    • محمد رضایی

      سلام و درود کاربر گرامی
      تفاوت ساختار و محتوا به این معنی است که ساختار به شکل بیرونی نوشته دقت دارد اما محتوا به اجزای درونی نوشته به بیان ساده تر ساختار همان دید کلی به نوشته است و محتوا به صورت جزئی به بررسی موارد موجود در متن می پردازد.
      ببینید، به دید کلی که ما از نوشته خودمان داریم ساختار بیرونی گفته می شود یعنی اینکه ما دیدی نسبت به موضوع داشته باشیم و بدانیم که دقیقا در مورد چه چیزی قصد داریم بنویسیم. ما به این دلیل به ساختار بیرونی متن دقت می کنیم که بدانیم به چه موضوعاتی قرار است بپردازیم یا متنی که در حال نوشتن آن هستیم قرار است چقدر طول داشته باشد. در ساختار درونی به معری بخش های کوچک تر متن می پردازیم یعنی اینکه توی هر سر فصل از متنمان قرار است در مورد چه چیزی صحبت کنیم به سر فصل های این مقاله دقت کنید که هر بخش آن را جدا کردیم. در مرحله بعد نوبت به محتوا می رسد که ما در هنگام نوشتن محتوا چندین مرحله داریم، ابتدا مرحله پیش از نوشتن که به انتخاب موضوع، انتخاب عبارت های مرتبط و سازماندهی طرح نوشته می پردازیم. بعد به سراغ نوشتن میریم و بعد هم مرحله پس از نوشتن. تمامی این فرآیند رو در آپدیت های بعدی این مقاله در اختیارتان قرار خواهیم داد که بتونید به مقاله جامع و کاملی در مورد تفاوت ساختار و محتوا در فارسی هشتم یا در تولید محتوا داشته باشیم.

      19:44 - 2021/12/14

  • مصطفی

    سلام وقت بخیر
    من میخوام تمامی مقالات سایتم از اول به صورت ساختار یافته باشه،از همکاران شما رو معرفی کردن. حوزه فعالیت من فروش آجیل و خشکباره. ممنون میشم که راهنمایی ها لازم رو به من بگین.

    20:49 - 2021/05/17

    • محمد رضایی

      سلام دوست عزیز وقت شما بخیر
      در خدمتتون هستیم. شما می تونید از قسمت سفارش تولید محتوا، سفارشتون و ثبت کنید. بعد کارشناسای ما باهاتون تماس میگیرن و مشاوره لازم رو بهتون ارائه میدن و شروع می کنیم به تولید محتوای هدفمند برای سایت شما. از طریق این لینک می تونید سفارش رو ثبت کنید.

      https://menlin.ir/content-order

      20:54 - 2021/05/17

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *