نگارش محتوا چیست؟ همان توانایی انتقال پیام، ایده و عقیده از طریق کلمات است. از این عنوان با نامی چون content writing یاد میشود. اگر بخواهیم تولید محتوا را با نامی خاصتر و ساده توضیح دهیم، باید بگوییم که فرآیندی است که به وسیله آن می توان مطالب متنی وب را برنامهریزی کرد، نوشت و ویرایش نمود.
به منظور جذب افراد بیشتر و میزان تاثیرگذاری بالا و همچنین افزایش اطلاعات مخاطبان این امر انجام میپذیرد. اگر بخواهیم بخش مهمی از استراتژی بازاریابی دیجیتال را نام ببریم میتوانیم به تولید محتوا اشاره کنیم. یک محتوا باید به خوبی بتواند خاص و منحصر به فرد باشد. شما میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی، وبسایت و وبلاگ آن را در اختیار مخاطبین خودتان قرار دهید. هدف از این کار جذب اعتماد، شهرت ،برند سازی و افزایش تعداد بیشتر مخاطبان است.
فهرست موضوعات در این مطلب
اصول نگارش محتوا هدف نیست ابزار است
اگرچه تعداد کمی از افراد نگارش و محتوا را هدف خودشان قرار میدهند. اما باید بگوییم که برای انتقال اطلاعات درست به منظور رونق بخشیدن به کسب و کارهای اینترنتی، باید به تهیه انواع محتوای ابزاری پرداخت. اینکه شما از چه محتوایی استفاده میکنید مهم نیست، مهم این است که سه فاکتور مهم آن را یعنی بالا بردن آگاهی، رونق بخشیدن به فروش و مدیریت، توجه ویژهای داشته باشید.
باید توجه داشت آنچه در بازاریابی دیجیتال مهم است، شناسایی مخاطبان خاص و تبدیل آنها به مشتریان وفادار است. به همین دلیل است که تولید محتوا میتواند علت اصلی موفقیت شما باشد. به منظور جذب اعتماد مخاطبان باید به خوبی بتوانیم دقت و کیفیت بیشتری را ارائه دهیم. مورد توجه قرار دادن همین امر باعث میشود تا بیشترین میزان کلیک را در نتایج جستجو داشته باشید. به همین دلیل باید بتوانیم آن را به گونهای تنظیم کنیم که بر حسب علاقه مخاطبان باشد و تاثیر شگفت بر آنها بگذارد. همچنین باید از مشکلات و راه حلهای موثر نیز صحبت کرد.

نحوه نگارش محتوا را از کجا باید شروع کرد؟
برای افرادی که نگارش محتوا را به عنوان یک شغل میبینند، باید بگویم که وجود خلاقیت در آن یکی از فاکتورهای مهم است. میتوانیم تولید محتوا را در سه مرحله خلاصه کنیم پردازش، برنامه ریزی و تولید.
وقتی فردی نوشتن یک مطلب را در سر میپروراند. معمولاً آن را با نوشتن یک مقاله ساده اشتباه میگیرد. اما باید توجه داشت که محتوا نویسی چیزی بیشتر از یک نوشتن است. به همین دلیل ابتدا باید بتوانیم یک خواننده خوبی باشیم. خواندن متنهای مختلف به شما این کمک را خواهد کرد تا بتوانید سبکهای نوشتاری را به درستی بیاموزید و آن را تجزیه کنید. همچنین باید بدانید که تفاوت زیادی در نگارش محتوا برای یک سایت فروشگاهی تا یک سایت آموزشگاهی و خبری وجود دارد.
نوع استفاده از لحن نوشتاری کلمات، چگونگی ارائه اطلاعات، بیان دغدغههای مخاطب و… از جمله عواملی است که باید بتوان آنها را در سبکهای نوشتاری رعایت کرد. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که منظور از نحوه نگارش یا تولید محتوا صرفاً نوشتن نیست، بلکه تهیه کردن مطالبی در قالب پادکست، اینفوگرافی، فیلم، عکس و… نیز هست. هر نوع تولید محتوایی باید با توجه به سبک آن تهیه شود.
مهارت و اصول لازم برای نگارش
یکی دیگر از مهارتهای لازم برای نگارش محتوا میزان تسلط شما بر زبان گفتاری و نوشتاری آن است. به همین علت باید دایره لغات وسیعی داشته باشید تا به خوبی بتوانید معنی واژهها را به درستی بدانید و در موارد درست از آنها استفاده کنید. همچنین باید از قواعد دستور زبان به خوبی آگاه باشید و طرز نوشتن صحیح کلمات را نیز بدانید. به همین علت میتوانید با توجه به قرار دادن این کلمات در کنار هم منظور خود را به درستی به مخاطب ویژه خود برسانید.
شما باید به خوبی این موضوع محتوا را درک کنید. چون برای نوشتن یک محتوا موضوعات بسیار زیادی در اختیار شما قرار میگیرد. گاهی اوقات ممکن است که یک موضوع با کلمات مختلفی به شما داده شود پس باید بدانید که برای تولید محتوای خوب توانایی درک موضوع نیاز است. به همین دلیل بهتر است که قبل از انجام کار راجع به موضوع مورد نظرتان مقداری مطالعه داشته باشید.
شما باید سعی کنید که از منابع معتبر اطلاعات خود را به دست بیاورید و در مرحله بعدی فرد مورد نظر خود را شناسایی کرده و با توجه به مشکلات، پرسشها، نیازها و علایق او به رفع آنها بپردازید، و راه حل مناسب را به او نشان دهید.
پس برای نگارش محتوای موفق باید به خوبی بتوانیم دادهها و اطلاعات را به زبانی سادهتر برای مخاطب بیان کنیم به گونهای که برای او به خوبی قابل فهم باشد. شما نباید در نگارش و تولید محتوا کپی کنید، بلکه باید این اطلاعات را جمع آوری کنید و با بیان خود آن را به فرد مورد نظر منتقل کنید. به همین دلیل استفاده از منابع مناسب را به شما توصیه میکنیم و با الهام گرفتن از آنها میتوانید نوشتن را آغاز کنید. باید دقت کنید که کپیکاری آسیب جدی را میتواند به وبسایت شما بزند.

برای نگارش محتوا باید با سئو آشنا شوید
چنانچه بخواهید نگارش محتوای با کیفیت داشته باشید باید با علم سئو آشنایی پیدا کنید. منظور از سئو همان (search engine optimization) است. که از آن میتوان به عنوان بهینه سازی موتور جستجو یاد کرد. این کار باعث میشود تا سایت شما از ترافیک بیشتری برخوردار باشد. به همین دلیل برای درک این موضوع باید بدانید که وبسایت به عنوان مغازه مجازی به شمار میآید. بنابراین برای بالابردن رونق یک مغازه در یک خیابان اصلی نیاز به ویترینی خاص و شیک، کالا و خدمات با کیفیت و مدیریت فروش دارید. همچنین باید بدانیم که در یک خیابان اصلی تنها شما فعالیت اقتصادی ندارید، بلکه تعداد افراد زیادی نیز وجود دارند که با شما به رقابت میپردازند و به دنبال جذب مخاطبان بیشتر و تبدیل آنها به مشتری هستند.
به همین علت ممکن است که شما به سراغ افرادی بروید که بتوانند در معرفی کسب و کارهای بهتر به شما کمک کنند. اما بهتر است که بدانید در فضای مجازی این وظیفه بر عهده علم سئو و کارشناسان آن است. این علم به شما کمک میکند تا بتوانید نگارش محتوا را هدفمند انجام دهید. در این میان آشنایی داشتن با (wordpress) نیز میتواند تاثیر شگرفی در این امر داشته باشد. وردپرس سیستم مدیریت محتوایی است که پلتفرم آن را به صورت رایگان در اختیار مخاطبان قرار میدهد. این پلتفرم به علت وجود ابزارهای متنوع و هزینه اندک میتواند بسیار منعطف بوده و به شما آزادی عمل بیشتری برای تغییر آن دهد.
نگارش و شبکههای اجتماعی
وجود محتوا در شبکههای اجتماعی نقش بسزایی در بازاریابی دیجیتال دارد. تولید محتوا برای شبکههای اجتماعی میتواند راهی موثر برای به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی بیشمار برای مخاطب باشد. در فضای مجازی هر چیزی را به راحتی میتوانید در دسترس خود قرار دهید.
به همین دلیل است که هر وقت موضوعی تازه و خبری جدید به دست شما میرسد در همان ابتدا به سراغ اینترنت میروید. همین امر باعث شده تا اهمیت شبکه و رسانههای اینترنتی را به خوبی درک کنیم و شما میتوانید با تولید محتوا در شبکههای اجتماعی بهتر دیده شوید.

نتیجه گیری
وجود نگارش محتوا برای افزایش موفقیت شما در کسب و کارهای اینترنتی نیاز است. تولید متفاوت محتوا با توجه به زمینه های مختلفی که دارد بسیار گسترده است و میتوان نمونههای آنها را از جمله تهیه محتوای فروشگاهی، خبری، علمی، سرگرمی، هنری، آموزشی و …را نام برد. تولید محتوا باعث ایجاد ارتباط موثر با مخاطب خاص میشود. به همین دلیل مخاطبان از کانالهای مختلف میتوانند اطلاعات مفید و سودمندی را کسب کنند. در این فرآیند چیزی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است شناسایی مخاطب، بررسی نیازها و پاسخ به مشکلات است. همانطور که گفته شد تهیه هر گونه ویدئو، عکس، پادکست و… به عنوان تولید محتوا محسوب میشود.
دیدگاه ها