تدوین استراتژی تولید محتوا قوی، ما به عنوان یک تولید کننده محتوا همواره تمام تمرکز و انرژی خود را بر روی تهیه و تولید یک محتوای مناسب و با کیفیت و تاثیر گذار میگذاریم. مهم نیست ما در چه سطحی مشغول به تولید محتوا هستیم ما میخواهیم محتوای ما قوی و موثر باشد. رعایت نکاتی مانند اعتبار، اصالت، خلاقیت و… به طور حتم میتواند در جلب کردن توجه یک مخاطب و سپس تاثیر گذاری بر روی او موثر واقع شود. اما اگر میخواهیم نتیجهای قطعی و۱۰۰% کسب کنیم باید وجوه دیگر را نیز بررسی کنیم و اعمال کنیم.
واژه استراتژی محتوا تعریف واحدی ندارد و همواره نظرات متفاوتی برای معنای آن وجود دارد. افراد عبارت بازاریابی محتوا را اغلب به استراتژی محتوا ترجیح میدهند و بیشتر از آن استفاده میکنند. برای دانستن اینکه استراتژی تولید محتوا چیست ما قبلا مقالهای در این خصوص منتشر کردهایم. ابتدا این مقاله را مطالعه کنید و سپس این مقاله در تدوین یک استراتژی درست به شما کمک خواهد کرد.
فهرست موضوعات در این مطلب
تدوین استراتژی تولید محتوا چگونه صورت میگیرد؟
بازاریابی محتوا بیشتر بر روی تاثیر گذاری و جلب اعتماد و همراهی مخاطب تاکید دارد. در واقع ما در بازاریابی محتوا میکوشیم تا محتوایی تولید کنیم که مطابق سلیقه و میل مخاطب ما باشد. در این راه ما از سایر جذابیتهای بصری و مفهومی کمک میگیریم و سعی میکنیم با ارائه اصول منطقی و پایه به مخاطب نشان دهیم. که لیاقت منتخب او شدن را داریم. بازاریابی محتوا میتواند به هر شکلی که ممکن است اتفاق بیافتد. در این حوزه صاحبان کسب و کار قدیمی نیز با استفاده از روشهای سنتی آن را ممکن میکردند.
تدوین استراتژی تولید محتوا در سایت یا اینستاگرام، اما چیزی بیشتر از اثر گذاری صرف است. ما در این روش به دنبال ایجاد تجربههای خاص و مناسب موضوع در مخاطب هستیم. این روش از طریق اثر گذاری بر روی احساسات افراد نظر آنها را جلب میکند. قالبهای تولید محتوا بر اساس این روش تنها به خاطر قدرت انتقالدهی خود انتخاب نمیشوند. بلکه در انتخاب آنها معیاری مانند ساختن یک تجربه دل پذیر و ماندگار نیز حائز اهمیت است.
این استراتژی به کار رفته در تدوین یک محتوا است که باعث میشود دو محتوا کاملا یکسان از نظر متن و موضوع تجربه و حسهای متفاوتی در افراد ایجاد کنند. و باعث درخشیدن بیشتر یکی از آنها شود. در حقیقت استراتژی محتوا میکوشد تا محتوایی مناسب و با کیفیت و کارآمد را به کمک یک تجربه خاص و ماندگار تولید کند و سپس به مخاطب خود ارائه دهد و آن را مدیریت کند. در ادامه روندی که لازم است طی شود تا تدوین یک استراتژی تولید محتوا اتفاق بیافتد را بررسی میکنیم.
ارزش پیشنهادی برند
در ابتدای کار شما باید با تواناییها و ارزش برند و کسب و کار خود به خوبی آشنا شوید و جنبههای مختلف ان را بررسی کنید. شما باید ظرفیتهای خود را به خوبی درک کنید و سعی در بهبود و توسعه آن داشته باشید. باید از جایگاه برند خود در میان مردم و سایر فعالان رشته خود آگاه باشید. شاید بی اهمیت جلوه کند اما شما لازم است بدانید که چه کاری برای مردم انجام میدهید و یا چه کالایی برای مردم تولید میکنید. البته که تمام اطلاعاتی که در مورد برند خود به دست میآورید حدودی هستند و ثابت نیستند چرا که اوضاع همواره در حال تغییر است.
شناسایی نیاز مخاطب
شما به عنوان کسی که در حال تولید یک کالا هستید و یا یک خدمت ارائه میکنید و یا حتی به عنوان شخصی که برای عموم محتوا گذاری میکند. موظف هستید نیازهای مخاطبان و عموم مردم را بشناسید. برای شناسایی این نیاز باید در مورد مسائلی مانند آداب و رسوم، هنجار ها، برنامههای جمعی و… جاری در بین مردم تحقیق کنید. و با مطالعه و بررسی آنها نیازهای گروه مردم را کشف کنید. نباید نیازها را به شکلی بی قانون و بینظم تعمیم دهید.
تدوین استراتژی تولید محتوا با پیدا کردن فصل مشترک
به طور حتم شما توانایی بر طرف کردن تمام نیازهای مردم را ندارید. شما میتوانید نیازهایی را بر طرف کنید. که اولا مربوط با حوزه فعالیت شما باشد و دوما با ظرفیتها و توانمندیهای شما مطابقت داشته باشد. در حقیقت شما نیاز دارید تا اشتراکهای میان سرمایه خود و حدود توانایی خود را با نیازهای مردم پیدا کنید. با این کار مشخص میشود که باید چه کنید همچنین میتواند انگیزه خوبی برای توسعه کار شما باشد.
متمرکز کردن فعالیت ها
بعد از اینکه فصل مشترک میان توانمندیهای خود و نیازهای مردم را پیدا کردید لازم است. تمام انرژی خود را بر کارهایی که میتوانید در آن محدوده انجام دهید متمرکز کنید. درست است که بلند پروازی و تلاش و برای پیشرفت بسیار ارزشمند است اما زمانی کارآمد هستند که همراه با تفکرهای منطقی باشد. در اینجا شما برای جلوگیری از اتلاف سرمایههایتان باید در محدوده تواناییهایتان کار کنید. در ضمن وقتی که میان وضعیت شما و نیاز مردم هماهنگی برقرار باشد شما میتوانید محتوای قویتر وبا کیفیتتری ارائه کنید.
نظم و همبستگی
تدوین استراتژی محتوا تولید شده شما باید بتواند براساس اهمیت و اولویت نیازها کار کند. همچنین میان آنها یکپارچگی برقرار کند. محتوایی که نتواند موضوعات را بر اساس میزان اهمیت عنوان کند و یا میان عناوین ارتباط ایجاد کند، نمیتواند مورد پسند باشد. میزان اهمیت یک موضوع را نظر عموم مردم تعیین میکند.
فهم و دریافت
تدوین استراتژی محتوای تولید شده شما باید این ویژگی را داشته باشد که توسط مخاطب شما درک و فهمیده شود. محتواهایی که مبهم هستن و یا با سطح تواناییهای مخاطب هم خوانی ندارند، نمیتوانند موفق باشند. محتوای ما قرار است حس خوب و صمیمی ای در مخاطب بر انگیزد. نه این که با پیچیدگیهای غیر ضروری میان ما و آنها فاصله بیندازد.
نکتهای که در فرایند گفته شده نهفته است. برقراری احساس صداقت و رو راستی بین ما و مخاطب است. ما نیازها و نظرات مخاطب را در اولویت قرار میدهیم. و سعی کنیم آنها را برطرف کنیم. هدف ما تولید کردن محتوایی است که برای مخاطبمان صمیمی باشد و به او نشان دهد که برای ما مهم است. این گونه محتواها به شدت قویتر جلوه میکنند. چرا که برای مخاطب تجربهای همراه با حس مهم بودن و ارزشمند بودن به وجود میآورند.
2 نظر در مورد مقاله “ تدوین استراتژی تولید محتوا در 10 دقیقه با ترفندهای آسان ” ثبت شده است
تدوین محتوا چیست؟ چگونه محتوا را تدوین کنیم؟
[…] زمان زیادی را در سایت شما میمانند. و البته که شما با تدوین استراتژی تولید محتوا درست میتوانید آنها را به مشتریان وفادار و ثابت خود […]
ساختار محتوا چیست؟ استانداردترین ساختار را داشته باشید!
[…] صرفه جویی کنید و هم تناقضی در متن به وجود نمیآید. با تدوین استراتژی تولید محتوا میتوانید دیگر نگران این موضوع […]