آموزش استراتژی تولید محتوا در اینترنت باعث میشود که سایت روند مناسبی در پیش بگیرد. با داشتن استراتژی درست کسب رتبههای بالا در نتایج موتورهای جستجو کار راحتی به شمار میرود. استراتژی محتوا تنها مخصوص محتوای متنی نیست! بلکه تمامی محتوا از جمله ویدئوها، تصاویر، اینفوگرافیکها و بسیاری از موارد دیگر را شامل میشود.
آموزش استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام و سایت موضوعی است که امروز میخواهیم برای شما بیان کنیم، سال 2000 را میتوان تولد دوباره تولید محتوا دانست چرا که تا به آن روز چندان شناخته شده نبود و با بی توجهی بلاگرها به فراموشی سپرده شده بود اما در سال 2000 گوگل زنگ اخطاری را به صدا در آورد که باعث شد توجه همگان به محتوا و تولید آن جلب شود.
از آن روز بود که محتوا ویسها وارد عمل شدهاند و بلاگر ها و وب سایت دارها مجبور شده اند سایت و محتوای خود را طبق استانداردها و فاکتورهای رتبه بندی گوگل به روز کنند. امروزه استراتژی تولید محتوا بیش از بیش پیشرفت کرده و اهمیت آن نیز زیاد شده است به همین خاطر در کانتکت اسکای سعی کرده ایم شما را با ریز و درشت آن، آشنا کنیم.
استفاده از تکنیک های اشتباه تولید محتوا چه تاثیری دارد؟
آموزش استراتژی تولید محتوابیشتر از آن چه که فکر میکنید ممکن است مخرب باشد و اثرات منفی زیادی با خود به همراه داشته باشد.
اولین اشتیاه، هرچه تعداد کلمات محتوا کمتر باشد بهتر است!
دیگر زمان آن گذشته است که بخواهید با این تصور محتواهای خود را پیش ببرید که هرچه کوتاه تر باشد بهتر است انتظار زیادی است اگر از محتواهای کمتر از 1000 کلمه بخواهید که عملکرد و نتیجه رضایت بخشی داشته باشند. هرچه تعداد کلمات محتوا بیشتر باشد راحتتر میتواند سوالات مخاطبان را پوشش دهد و کاربر را قانع کند در نتیجه بازخورد خوبی خواهد داشت اغلب اشخاص در سایتهای خود از محتواهای بالای 3000 کلمه استفاده میکنند البته در این میان استثناهایی نیز وجود دارد که از محتواهای با تعداد کلمات کم استفاده کردهاند و موفق شدهاند چرا که مطلب آنها به خوبی و درست نوشته شده است. انتخاب اینکه چه تعداد کلمه برای سایت نیاز دارید بستگی به نویسنده محتوا دارد که میداند هر موضوع به چه مقدار توضیح نیاز دارد.
استفاده از کلمه کلیدی تکراری
در گذشته برای نوشتن محتوا یک کلمه کلیدی در نظر گرفته میشد و دیگر کلمات با پر کردن جای خالی قبل و بعد آن تعیین میشد، این استراتژی تولید محتوا شاید برای آن دوران مناسب بود اما امروزه موتورهای جست و جوگر کار را برای محتوا نویسها سخت کردهاند و شما باید کلمه کلیدی خود را در گوگل سرچ کنید و با توجه به عناوینی که بالا میآید کلمه کلیدی مرتبط انتخاب کنید و در متن خود بگنجانید. رباتهای گوگل آنها را شناسایی میکنند و به عنوان مقاله شما پی میبرند.
انتشار محتوا در زمان های دلخواه
این که شما فکر کنید در هر زمانی که دلتان بخواهد می توانید محتوای خود را در سایت منتشر کنید یک گ به خودی است. شما باید از انتظار محتواها به صورت نامنظم به جد پرهیز کنید، شاید بار منفی برای سایت شما نداشته باشد اما قطعا سبب رتبه گرفتن و پیشرفت نیست اما در مقابل اگر محتوا خود را به صورت منظم و روتین به اشتراک بگذارید میتوانید از گوگل رتبه بگیرید و فعال باشید.
اولویت داشتن کمیت بر کیفیت
یکی از مهم ترین فاکتورها برای گوگل کیفیت محتواهای نوشته شده است، این که شما بخواهید به خاطر کم بودن اطلاعات هر متنی را در سایت خود منتشر کنید نشان از ضعف تولید محتوا شما است و همین امر سبب میشود تا گوگل بدون کوچکترین رحمی شما را از دور خارج کند. تصور غلط دیگری که به سایت شما آسیب میرساند این است که بخواهید تعداد زیادی محتوا منتشر کنید اما کیفیت هیچکدام از آنها قابل قبول نباشد، در انتخاب محتوا و نوشته های خود دقت کنید کیفیت همیشه حرف اول را میزند. نکته پرتاب شما به رتبه اول گوگل هم سطحی کیفیت با کمیت است دو طرف ترازو را به صورت برابر حفظ کنید و در تعادل پیش بروید.
استراتژی تولید محتوا چرا اینقدر مهم است؟ حدودا ۹۰ درصد از کار و کسب ها هم اکنون از تولید محتوا در اینترنت برای تولید لینک های ورودی به جهت گروهکنترل و راهنمایی کاربران به سوی خویش، استفاده میکنند. مقصود تمامی گروه ها ثابت کردن کار و کسبشان به نرمی تولید محتوا در اینترنت است. با تقویت این حوزه، بازاریابی به این طریق، طی هر سال جدید تغییرات ملموسی پیدا میکند.
آمار های عرضه شده در طی سال های پسین اهمیت داشتن تولید محتوا در اینترنت را نشان می دهد. و نوع چیدمان یک استراتژی مخصوص در جهت پیشبرد هدف های بازاریابی دربارهی کار و کسب های ذکر شده باید در مرحله اول شکل بگیرد. چرا که اغلب افراد بعد از ورود به این حوزه، بیشتر از قبل به یادگیری برتر و بهتر و بیشتر دربارهی آن تحریض می شوند. وبلاگ نویسی، تولید پادکست، ضبط کردن ویدیو زنده و غیره به فرستادن پیام تیم و کار و کسب شما به نوعی که بسیار ارزشمند، دارای بار آموزشی و متعین برای مخاطبان است، کمک میکند. اگر میخواهید در مورد نحوه سفارش محتوا اطلاعاتی کسب کنید میتوانید با شمارههای زیر تماس بگیرید.
استراتژی تولید محتوا در اینترنت چیست؟
تعریف دقیقی از ترفند و انواع استراتژی تولید محتوا که همه کارشناسان با آن موافق باشند. حتی اشخاصی هم مانند جو پولیتزی که استعداد وافری در عرصه تولید محتوا داشت، بیشتر از دو عبارت استراتژی محتوا و مارکتینگ محتوا، عبارت استراتژی مارکتینگ محتوا را به وجود اوردند و استفاده می کنند. با ابداع این روش دیگر دردسر تعریف کردن جداگانه ی دو عبارت استراتژی محتوا و مارکتینگ محتوا، از بین رفت.
با مراجعه به سرویس گوگل ترندز متوجه می شویم که در طول 15 سال اخیر، مفهوم بازاریابی محتوا به شکل قابل چشم گیری نسبت به مفهوم استراتژی محتوا مورد جست و جو بوده است. بنابراین افرادی که مطلقا مقصودشان به کار بردن اصطلاحات پر مخاطب و تجاری باشد، احتمال دارد ترجیحشان این است که اسم ، تخصص و شهرتشان را بر مفهوم مارکتینگ محتوا متمرکز می کنند.
استراتژی تولید محتوا چیست؟
تعریف بلوم اشتاین :
کتاب مارگوت بلوم اشتاین با عنوان طراحی استراتژی محتوا در کار که جزو کتاب های بسیار معتبر در این مقوله است، برای تعریف استراتژی تولید محتوا تاکید زیادی روی عبارات ارزش پیشنهادی برند و به وجود اوردن و خلق یک تجربه ی جدید و خاص برای مخاطب خود دارد. انتظاری که از ترفند و استراتژی محتوا داریم این است که محتوایی مناسب، مفید و قابل استفاده که بتواند یک تجربه ی خاص تولید کند گرد هم اورد و محتوای مناسب را به مخاطبین عرضه کند و آنان را مدیریت کند.
مایکل برنر:
مایکل برنر در تیم های بزرگی هم چون اس ای پی و آی سی آر تجربه ی مدیریت دارد و در رزومه ی او کتابی با عنوان “فرمول محتوا” گرد هم اورده که در آن تعریف دیگری از استراتژی محتوا کرده.
او در کتابش به این عقیده اش که ترفند تولید محتوا را هم باید مثل فعالیت های دیگر که در کسب و کار هستند طبق نرخ بازگشت سرمایه و یا ROI مقایسه کرد. ترفند و استراتژی محتوا ، نگرش و دانشی متفاوت است نسبت به روش هاس سنتی مارکتینگ محتوا. در این باره باید اشاره کرد که استراتژس محتوا با مدیریت کردن مناسب منابع، یک جریان به هم پیوسته و مرتبط را از محتوایی که می خواهیم تولید کنیم ایجاد می کند و نیاز مخاطب را برطرف میکند و مورد خواسته شده را ارائه می دهد.
راهل بیلی:
راهل بیلی در عرصه ی استراتژی محتوا و مارکتینگ محتوا ، مطالب و مقاله های بسیاری گرد آورده. کتاب معروف راهل بیلی تحت عنوان “زبان استراتژی محتوا” قسمتی از ترمینولوژی زمینه ی محتوا را قسمت بندی کرده و تدوین می کند. راهل بیلی اعتبار زیادی نسبت به افراد مذکور و نام برده دارا نیست ولی توجه او به جزئیات مسبب آن است که با خواندن و مطالعه ی مطالب او بهره ای برده و الهام بخش برای ما باشد.
تعریف او از استراتژی محتوا بر این مبناست که ترفندی که استفاده میکنیم که یکی از جنبه های برنامه ریزی است، در طول عمری که آن محتوا دارد ، تغیر نمی کند . مانند تحلیل کردن و هم راه کردن آن با اهداف، یک برنامه ی کلی برای تولید و عرضه ی آن و آخرین نکته ی آن برنامه داشتن برای محتواست که به موقع حذف شود.
کریستینا هالورسون :
یکی از مشهور ترین و مطرح ترین افراد در استراتژی محتوا در تجارت الکترونیکی می باشد . در تعریفش نکاتی را مطرح می کند:
در نمونه استراتژی تولید محتوا از روشی استفاده می شود که مارا برای رسیدن به اهداف خود در کسب و کار اماده می کند و نیاز مخاطب را مشخص. ما را راهنمایی می کند تا درباره ی اهداف تصمیم گیری کنیم و برنامه ای داشته باشیم از کشف محتوا تا حذف آن. خلاصه مطالبی که کریستینا هالورسون جمع اوری کرده به این معنی است که: استراتژی محتوا راه موثری ست برای برنامه ریزی از تولید محتوا تا تحویل و ارائه ی آن به مشتری و مدیریت آن.
ما در مجموع از تعریف کریستینا هالورسون برای مفهوم استراتژی محتوا استفاده می کنیم. هالورسون معتقد است که در مبحث استراتژی محتوا ، معیار هایی که انتخاب می شوند در راه موفقیت محتوا باید باشند. اعتقاد برنر هم بر این شرح است که معیار هایی که سبب موفقیت می شوند باید بر اساس اقتصادی و مادی بر پا باشند. تا بتوانیم این معیار ها را در قالب نرخ بازگشت سرمایه حساب کرد.
راز نوشتن یک استراتژی تولید محتوا خوب
استراتژی تولید محتوا در اینستاگرام یا سایت، یکی از اهدافش مدیریت محتوا می باشد. مدیریت محتوا یک سمبل ذهنی و فرهنگی می باشد که طبق آن تلاش می کنیم که اطلاعات و نیاز هایی که مشتری و مخاطب می خواهند در هر شرایط و مکانی که هستند در اختیارشان قرار بگیرد. استراتژی محتوا یک نوع دید استراتژیکی است در عرصه ی مدیریت محتوا و از آن به عنوان یک دارایی مهم و موثر یاد می شود . به کمک این موضوع می توانیم مدیریت را جوری عملی کنیم که نرخ برگشت سرمایه ی مربوط به فعالیت های تولید کردن محتوا به طور عددی قابل اندازه گیری باشد.
یکی از راز های موفقیت در تولید محتوا داشتن استراتژی خاص می باشد. هر فردی که می خواهد در تجارت الکترونیکی موفق باشد باید مختص به خود استراتژی ای را داشته باشد که هم زمان بتواند مخاطب خاص خود را جذب کند. این استراتژی شامل هدف و برنامه ریزی است. با برنامه ای که می ریزید می توانید پیشرفت و رشد کنید پس همیشه باید طبق آن پیش بروید برای تولید محتوایی که مناسب باشد. استراتژی محتوا به همگان کمک می کند تا با دانش و اگاهی کامل محتوا تولید شود و از تکرار بپرهیزید. این امر کمک می کند تا محتوای با کیفیت داشته باشید و شایسته ی منتشر کردن باشد.
قالب استراتژی محتوا چیست و چگونه ایجاد می شود؟
تعریف استراتژی محتوا را با گذری به تولید محتوا شروع میکنیم اینگونه که تولید محتوا برای بازاریابی محتوا به مانند دوخت پیراهنی برای یک شخص است. اگر در دوخت پیراهن الگوی لازم را نداشته باشیم و سایز مشتری را رعایت نکنیم حتی اگر بهترین پارچه را انتخاب کنیم و با بهترین چرخ خیاطی هم اقدام به دوخت پیراهن کنیم بازهم حاصل کار پیراهن خوبی از آب در نمیآید بنابراین در بازاریابی محتوا نیز علاوه بر تشخیص اینکه از چه نوع محتوایی (متنی، صوتی، ویدئو و تصویری) و چه منبعی برای نشر (شبکههای اجتماعی، وبلاگ، سایت و…) باید استفاده کرد باید بدانیم که اطلاعات را چگونه طبقهبندی کنیم و حتی خواست مشتریان را نیز در تولید محتوا در نظر بگیریم.
تولید محتوا یکی از مهمترین اقداماتی است که در دنیای فنّاوری امروز بهوفور انجام میشود و برای تولید آن مراحل مختلفی از خلق ایده تا انتشار آن صوت میپذیرد اما پیش از تولید محتوا مسئلهای که لازم است حتماً مورد توجه قرار گیر این است که محتوا با چه هدفی و برای چه تولید میشود؛ در واقع باید بدانیم با تولید یک محتوا به چه چیزهایی دست پیدا کنیم و تولید محتوا بدون داشتن استراتژی کاری عبث و بیهوده است. اما سؤال اصلی این است که استراتژی محتوا چیست و به چه علت نقش پررنگی در تولید محتوا ایفا میکند؟
بازاریابی استراتژی محتوا چیست؟
بازاریابی استراتژی محتوا به چشم انداز اهمیت می دهد. جزییات چگونگی و چرایی محتوایی که ایجاد خواهد شد را بررسی و مدیریت میکند و درباره زمانبندی نمایش آن به مشتری و بازدید کننده صحبت می کند. این نوع استراتژی بر روی تمامی محتواهایی که مشتریان در معرض آن هستند تمرکز می کند. استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا همپوشانی دارد. به همین خاطر است که بیشتر افراد این دو را شبیه هم می دانند. اما به خاطر داشته باشید که آن ها کارهای یکسانی انجام نمی دهند. رویکردی از بازاریابی استراتژیک است که روی تولید و توزیع مرتبط و سازگار محتوا برای جذب بهتر یک مخاطب تعریفشده و مشتری را برای سودآوری بیشتر هدایت میکند.
وقتی از استراتژی محتوا سخن میگوییم منظورمان برنامهریزی است چرا که محتوا در تمام زمانها از ابتدای تولید تا زمان انتشار باید مدیریت و کنترل شود تا همسو با اهداف باشد و بنا است که محتوای مناسب، مفید و کاربردی برای مخاطب تولید و گردآوری شود و نقطه نهایی این تولید محتوا انتشار ان و تأثیری است که بر مخاطب میگذارد.
به نوعی تعریف استراتژی محتوا در واقع فرآیند تولید، ذخیره و توزیع محتوا بر اساس یک برنامه سازمانیافته حول یک محور و مأموریت مشخص و بر اساس مخاطبهای مشخص است. بنابراین اگر بخواهیم مشتریان خود را برای همه در کنار خود داشته باشیم و آنها را به یار همیشگی محصولات و خدمات خود تبدیل کنیم و از ایدههای آنها نیز بهره ببریم؛ باید برای محتواهای خود استراتژیهای مشخص داشته باشیم.
توضیح یک اشتباه رایج در مورد استراتژی و تعریف استراتژی محتوا
اما بهطور کل تعریف استراتژی محتوا به قانونهایی است که موجب میشود محتوای تولید شده ملزم به رعایت آن میکند. این قانونها شامل تجربه، شناخت، بررسی و آموختههای یک استراتژیست محتواست. برخی افراد معتقدند که استراتژی محتوا از استراتژی بازاریابی محتوا متمایز است و برای توضیح این تفاوت از تشبیه عروسکهای روسی استفاده میکنند و میگویند که این یک عروسک کوچک است در داخل یک عروسک بزرگتر. بنابراین استراتژی بازاریابی محتوا استراتژی کوچکی است که در دل یک استراتژی بزرگتر به نام استراتژی محتوا است.
استراتژی بازاریابی محتوا باید قابل درک و دقیق باشد. باید بتوان همه چیز را در ان پوشش داد و اصول استراتژی را توضیح دهید. همچنین وقتی می خواهید سند خود را به گونه ای تنظیم کنید که استراتژیست ها و نویسندگان جدید زمان زیادی برای خواندن آن صرف نکنند. برای اینکار بهتر است از قالب های آماده ای که طراحی شده است استفاده نمایید. سایت ماز قالب آماده ای برای این منظور تهیه کرده است که در صورت نیاز می توانید از آن بهره مند شوید. این سند کمک می کند پژوهش های اولیه را انجام دهید و این پژوهش ها را با اهداف و راهنمایی های موجود ترکیب نمایید. سپس می توانید استراتژی خود را با جمع آوری اطلاعات انواع محتوا ایجاد نمایید.
تدوین استراتژی تولید محتوا
پس از تعریف استراتژی محتوا نوبت به چگونگی تدوین این استراتژی میرسد. در حقیقت برای تدوین یک استراتژی بازاریابی محتوا کافی است روی هدف خود و کسبوکارتان تمرکز کرده و اهدافی که میخواهید در سالهای آینده به آن دست پیدا کنید را یادداشت کنید. چگونگی یافتن این اهداف، ارتباط مستقیمی به کسبوکار و شرایط آن دارد بنابراین میتوانید از صاحبنظران آن فن و کسبوکار که آشنایی بیشتری با شرایط کاردارند، مشورت کنید و نهایتاً باید به سوالاتی همچون استراتژی رشد کسبوکار چیست؟، اهداف رشد درآمد کدام است؟، اهداف سود کسبوکار و شرکت چقدر است؟، برنامههای موجود برای دستیابی به اهداف فوق (محصول جدید، ورود به بازار جدید، مشتریان جدید و…) چیست؟ و سایر عوامل تأثیرگذار در رشد کسبوکار کدام است؟، مشتری شما چیست و چه تمایلاتی دارد و چه چیزهایی میپسندد؟ را بهطور شفاف پاسخ دهید.
وقتی شما بدانید که مشتریان شما چه قشری از جامعه و با چه خواستهها و انتظاراتی هستند این به شما کمک میکند که استراتژی محتوا را طوری هماهنگ کنید که آنها درک بهتری از کالا و خدمات شما پیدا کنند و قطعاً فروش را بیشتر میکند. استراتژیها این است که بدانید به کجا میخواهید بروید و مخاطب شما چه کسی است و باید بدانید که استراتژی محتوای شما بدون داشتن شناخت دقیق از مشتری کامل نیست.
اینکه بدانید طرف حساب شما چه کسی است موضوع مهمی است زیرا با تولید یک محتوا ممکن است فرهنگ یا عقاید مخاطب خود را نشانه بگیرید و در این صورت اولین اشتباه، آخرین اشتباه خواهد بود و تیری که از چلّه رها شده هرگز به کمان باز نمیگردد و به همین سادگی مخاطب و مشتری خود را برای همیشه از دست خواهید داد. بنابراین مسئله مخاطب شناسی در استراتژی از اهمیت بسزایی برخوردار است و این دومین و اساسیترین گام در تدوین استراتژی محتوا است. در واقع در هنگام تولید محتوا شما باید اطلاعات زیر را کامل کنید:
- با چه کسی صحبت میکنید؟
- آیا مخاطب شما فرهنگ و عقاید خاصی دارد؟
- بازه سنی مخاطبان شما چقدر است و محل سکونت آنها کجاست؟
- خواست آنها چیست؟
- از چه چیزها و کسانی تأثیر میپذیرند؟
وابستگی مستقیم اندازه استراتژی تولید محتوا در اینترنت با آمیخته شدن ترافیک بیشتر
اولین نکته ای که باید از آن هوشیار شوید این است، که تولید محتوا در اینترنت به صورت اختصاصی و روزانه انتخابی میباشد؛ که توسط بعضی از کار و کسبها انجام می گیرد. با این حال، اسمهای تجاری کوچکتر که میتوانند با عرضه کردت محتوای مناسب و کیفیت بالا رقابت بکنند؛ باید به حل کردن مسائل و مشکلات مخاطب در فرن تولید محتوا مرتب، استعانت کنند.
طبق نظر عرضه شده توسط Hubspot، تیمها و کار و کسبهای گوناگوندارای ۴۳۴ درصد صفحات ایندکس نسبت به کار و کسب ها بدون بلاگ هستند. آنگونه که تولید محتوا در اینترنت را افزایش خواهید داد؛ گوگل هم به بالا رفتن رتبه صفحه شما ادامه خواهد داد و این کار را برای مخاطبان راحت تر میکند تا شما را برای دریافت خدمات بهتر پیدا کنند
چینش استراتژی تولید محتوا در اینترنت با آگاهی و هوشیاری
وب سایت هایی که از راه تولید محتوا در اینترنت دارای کسب درآمد هستد، کم نیستند. با این حال وب سایت هایی که به لطف استراتژی خود به مشهوری بودت کافی رسیده اند کم نیستند و همین موضوع آنها را به یک مرجع تکمیل شده در آورده اند. این نوع وب سایت ها محتوا مکرری ندارند؛ در عین حال که بر واژه های کلیدی اصلی و پیوسته خود مرکزیت کرده اند. این برند ها از اصول خبیر و هوشیار بودن از مسئلههای گوناگون دارای بهره و نصیب میباشند.
ارائه مطلبهای بی نیاز و کاملا معتبر در دستور کار آن ها قرار دارد. به همین دلیل می توان یک برند خاص را به آسانی به ذهن سپرد. و در عین حال خیلی از برند های مرتبط به کار و کسب های گوناگون در تلاش برای رسیدن به این مرتبه، در موقعیت ابتدایی معین سازز استراتژی محتوا جا مانده اند. به همین دلیل مخاطب نباید فکر کند که با یک شخصیت مصنوعی و محتوای سفارشی پیشقدم است. تاسیس تعامل با اطلاع کامل کلید اصلی رمز این مرحله میباشد.
مشخص کردن موضوعات اصلی و منابع معتبر استراتژی های تولید محتوا در اینترنت
قسمت اصلی ماجرای گزینش استراتژی به این بخش مربوط میباشد. این قسمت حتی می تواند بسیار جالب و حساس هم باشد. این مسئله با پاسخ دادن به این پرسش مشخص می شود که، در حال انجام دادن چه کاری هستیم؟ به طبع یافتن مسیر تولید محتوا در اینترنت برای هر کار و کسبی از این قسمت شروع می شود.
این موضوع با پیدا کردن منبعهای با اعتبار و اصلی زبان های بیگانه، نیز شکل بهتری پیدا میکند. افزایش هوشیاری و نظم در تولید محتوا و موضوعاتی که با توجه به خلاقیت و تنوع باید عرضه شوند؛ به طریقه معینی می رسند. البته درگیر کردن موضوعات در یک چهار چوب خاص مجاز نیست. با این حال تجزیه و تحلیل روند تولید محتوا در اینترنت باید از همان اول امر شکل بگیرد. مرحله ی بعدی در این مسیر نیز مشخص کردت اولویت هایی است که برای عرصه محتوا در نظر میگیریم.
اهمیت داشتن طبقه بندی و اولویت بندی
استراتژی تولید محتوا در اینترنت قسمت دیگری از روال پیگیری نظم و هوشیاری از آنچه که قصد داریم، به مخاطب یا مشتری ارائه نماییم؛ طبقه بندی در تولید محتوا در اینترنت میباشد. با مشخص کردن این مرحله می توانیم مطمئن شویم که چه موردهایی باید همواره و حتی روزانه در وبسایت یا شبکه های اجتماعی قرار بگیرند. و چه موضوعاتی با درجه ی تنزل یافته تر در قرارگاه های بعدی برای تولید محتوا در اینترنت قرار می گیرند.
شناسایی این طبقه بندی از شکل گیری و چیدمان روند آرام کسب شایستگی لازم برای کسب رتبه بالاتر در بین رقبا از سوی مخاطب انجام می شود. مخاطبی که این ویژگی را در محتوا و موضوعات یک کار و کسب پیدا کند؛ همواره به آن اعتماد خواهد کرد.
کاربران نیازهای خودشان را در اینترنت جستجو میکنند و به دنبال کسانی هستند که بتوانند این نیازها را برطرف کنند. ما باید با توجه به نیاز ها اقدام به تولید محتوا کنیم و در محتوا های تولیدی خودمان به آن ها پاسخ بدهیم.
برنامه ریزی داشتن برای چرخه عمر محتوا
طول عمر محتوا، محصور به نوع محتوا و بستری که برای انتقال دادت آن به مخاطب انتخاب میکنیم، تغییر پیدا میکند. استراتژیست محتوا با پیشبینی کردن و چک کردن چرخه عمر محتوا، هزینهی واقعی سرمایه گذاری روی محتوا را برآورد میکند. این چنین تصمیم میگیرد که محتوا بعد از رسیدن به آخرین نقطه در محور عمر، گرفتار چه سرنوشتی خواهد شد و چه سرنوشتی در انتظار آن است (بازنشر، بازسازی، بازآفرینی یا حذف؟)
تصمیم گیری در مورد این مسائل، میتواند به برآورد بهتر منبع های مورد نیاز، تخصصهای ضروری، تعداد اعضا و تخصص افراد تیم تولیدکننده محتوا (در مورد کار و کسب های بزرگ) و سایر پارامترهای عملیاتی شبیه هم، کمک کند.
استراتژی های تولید محتوا با ایجاد یک حس علاقه مخاطب را وا میدارد که در مورد آن محتوا واکنشی نشان دهد. زمانی که در رساندن مخاطب به صفحه ی فرودتان موفق باشید تازه به این مرحله می رسید که مخاطب با دیدن این محتوا چه عکس العملی نشان می دهد و آیا در نهایت منجبر به آن واکنشی می شود که شما می خواهید؟ برای این کار لازم است که شما یک استراتژی تولید محتوا را داشته باشید. در زیر استراتژی هایی را برای تولید محتوا با هم مرور می کنیم.
استراتژی تولید محتوا وابسته به کمیت نیست
شاید برای بعضبی از افراد این باور درست باشد که محتوایشان باید کمیت داشته باشد و نه کیفیت اما محتوا باید کیفیت داشته باشد هرچه محتوایی که شما تولید می کنید کیفیت بالایی داشته باشد درصد خرید شما بالا می رود و شما را در بیزنسی که دارید بالا میبرد. استراتژی در تولید محتوا باید به گونه ای تنظیم شود که محتوایی را که با استراتژی های تیم شما مغایرت دارد کنار بگذارد و به محتوای مربوطه بپردازد.
باید استراتژی تولید داشته باشید یعنی برای اینکه محتوای شما درست نتیجه بدهد باید بطور مداوم تولید کنید هرچقدر که شما محتوای بیشتری در وب سایت یا کانال یا پیج خودتان داشته باشید مخاطب بیشتر درگیر می شود و از طرفی هم تعداد بسیار زیاد محتوا در وب سایت شما میتواند باعث بالا رفتن نتیجه شما در نتایج موتور جستجوی گوگل شود.
محتوایی با سطح کیفیت متوسط باز هم می تواند روند نزولی را برای شما به همراه داشته باشد. محتوای بی کیفیت باعث می شود که آن محتوا برای مخاطب شما جذاب نباشد و به اعتبار شما لطمه بزند. بنابراین تا زمانی که شما بطور مرتب تولید محتوا انجام میدهید، همیشه محتوایتان ارزش بالایی دارند. این کار باعث افزایش اعتماد کاربران و مشتریان به برند شما و باعث جذب آنها و بالا بردن نرخ تبدیل می شود.
این نکات را برای دستیابی به یک استراتژی تولید محتوا با کیفیت به یاد داشته باشید
- آیا این محتوایی که شما تولید کرده اید اصل است یا یونیک و منحصر بفرد است؟ حتی اگر شما محتوایی که تولید می کنید ایده ی آن را از مقالات و پست های دیگری که در اینترنت وجود دارند گرفته باشید می توانید که محتوای یونیک و منحصر بفردی را در آن موضوع ایجاد کنید.
- آیا این استراتژی تولید محتوایی که در پیش گرفتید در مورد تحقیقات، نظرسنجی ها یا گزارش های تهیه شده است؟
- آیا دستور زبان های موجود در محتوایتان را بررسی کرده اید که درست باشند؟ نوشتن محتوایی که غلط املایی یا اشتباهات گرامری را داشته باشد یک محتوای بسیار بی کیفیت است که شما تولید کرده اید. دستور زبان در نوشتن محتوا بسیار مهم است باید محتوایی بنویسید که دستور زبان مناسبی را داشته باشد.
- از CTA، تبلیغات یا تبلیغات اسپم استفاده کرده اید؟ یعنی استفاده کردن بیش از حد از تبلیغات ی اینکه شما مرتب در محتوایتان ذکر کنید که با ما تماس بگیرید یا برای خودتان تبلیغ کنید. خواننده مطلب شما با این کار از خرید کردن از شما منصرف می شود.
مهارت استراتژی محتوا نویسی را در 14 قدم یاد بگیرید
مهارت محتوا نویسی را باید آموخت. هر چیزی بدون محتوا مانند ماشین بدون راننده است. اگر راننده ای وجود نداشته باشد، نمیتوان ماشین را در جهت صحیح هدایت کرد. محتوا نویسی مهارتی با اهمیت، برای تولید کنندگان محتوا می باشد. محتوای شما این استراتژی تولید را دارد که همه ی مخاطبان بتوانند آن را بخوانند؟ شما باید از زبانی برای تولید محتوایتان استفاده کنید که هر مخاطبی حتی اگر یک مخاطب کلاس پنجم ابتدایی هم آن را بخواند متوجه شود که شما در چه موردی آن را نوشته اید. استفاده کردن از واژه هایی که درک آن ها برای مخاطبین شما که در سطح متوسط هستند دشوار باشد.
گوگل هم محتوایی را که خوانایی بالایی دارند را در جایگاه بالاتری قرار می دهد. با پیشرفت تکنولوژی تولید محتواء جذاب از ضروری ترین مسائل برای افراد دارای کسب و کار و حتی ارائه دهندگان خدمات است. در ادامه مهارت های اساسی را که برای محتوا نویس موفق شدن لازم است بدانید ذکر میکنیم:
1- در مهارت محتوا نویسی باید خواننده خود را بشناسید
ارتباط یک فرآیند دو طرفه است و هر نویسنده ای که بدون شناخت از مخاطب خود و نادیده گرفتن آن چیزی برایش بنویسد یک نویسنده شکست خورده است. اگر نمی دانید که در مورد چه کسی می نویسید یا مخاطبان شما چه کسی هستند، مانند یک تیرانداز بدون هدف هستید. درک نیازهای خوانندگانتان و اینکه بتوانید مطالب خود را به همان روشی که مورد نظر مخاطبان و خوانندگان شما قرار میگیرد، تراز کنید یک مهارت شگفت انگیز در نویسندگی با محتوای خوب است.
2- دانستن آنچه شما واقعاً میخواهید بگویید
برای نویسندگان ضروری است که بدانند دقیقا چه چیزی را میخواهند بگویند. این موضوع باعث میشود، نویسنده بتواند به نگارش محتوای خوب و جالب بپردازد. وقتی می دانید خوانندگان شما چه کسانی هستند، تصمیم گیری در مورد آنچه میخواهید بگویید بسیار آسان است. شما باید بدانید که چگونه میتوانید ایده ها را در ذهن خود منتقل کنید و ارتباط بین آنها را توضیح دهید.
3- پیروی از اصول خوانایی
محتوای شما باید با خواننده شما به شکلی صحبت کند که به راحتی قابل درک باشد. این در ابتدا ساده نیست اما برای موفقیت ضروری است. فرمول اصول خوانایی موارد زیر است:
با خوانندگان خود مستقیم صحبت کنید
مانند یک مکالمه دو سویه با خوانندگان خود صحبت کنید. به عنوان مثال، خوانندگان خود را با کلمه “تو” یا کلمه “شما”،، مخاطب قرار دهید. و همچنین از کلمه “ما” یا “من” برای ارائه مطالب خود استفاده کنید. این تضمین میکند که شما به طور مستقیم با خوانندگان خود صحبت میکنید. همچنین به خواننده این امکان را میدهد که به طور مداوم مطالب شما را بخواند.
محتوا خود را ساده و در عین حال بهینه حفظ کنید
شاید بارها شنیده باشید که ساده تر بهتر است. در هر کجا ساده باشید، در محتوای خود از کلمات ادبی سنگین استفاده نکنید و مکالمهتان را با توضیحات اضافه طولانی و کش دار نکنید. خوانندگان اگر تشخیص دهند که شما در حال کش دار کردن موضوع هستید، به سرعت از محتوای شما به هر محتوای دیگر هدایت می شوند.
به یک ایده واحد در مهارت های محتوا نویسی بچسبید
این یک هنر مطلق است که با موضوعی که در مورد آن صحبت میکنید، هماهنگ باشید. شما باید یک ایده را به شکلی تنظیم کنید که تنها و به طور واحد درباره آن صحبت کنید (یعنی بار اضافی به محتوای خود اضافه نکنید یا خواننده را با ایده های دیگر و در هم پیچیده درگیر نکنید).
4- همیشه اصیل باشید
منحصر به فرد بودن، جوهر اصیل بودن است، به ویژه هنگامی که برای محتوا صدق کند. منحصر به فرد بودن یک کیفیت اجباری است، نه فقط به دلیل تقاضای خواننده، بلکه به دلیل ضروری بودن اهداف SEO. ارسال مطالب تکراری در وب احتمال افزایش گوگل در شناسایی آن را افزایش میدهد.
5- پاسخ به سؤالاتی که ممکن است در ذهن مخاطب ایجاد شود
پرسیدن سؤالات در سراسر مطالب خود و ارائه پاسخ های فوری و مناسب به خوانندگان خود، یک روش عالی برای نگه داشتن خواننده شما با مطالب شما است. هدف نهایی محتوا افزایش دانش کسانی است که آن را میخوانند.
6-اتصال نقاط
یکی از تاکتیکی ترین مهارت هایی که یک محتوا نویسی خوب باید داشته باشد، دانستن چگونگی اتصال نقاط است یعنی در واقع مباحث و پاراگراف های مرتبط با محتوا از اهمیت حیاتی برخوردار.
7- خلاصه کلمات
توانایی جمع بندی ایده مانند اقیانوس در یک فنجان، هنر نوشتن مطالب است.شما فقط باید یادگیری چگونگی خلاصه کردن مطالب را یاد بگیرید که شامل یک مرور کلی در مورد ایده های اصلی با استفاده از کلمات کلیدی و مضامین است.
8-منابع و ذکر نقل قول ها
خوانندگان فقط تا زمانی که اطلاعات صحیح به آنها ارائه دهید، مطالب شما را باور خواهند کرد. شما باید به اندازه کافی شجاع باشید تا بتوانید محتوای خود را با منابع اصلی آن پیوند دهید و در هر کجا که لازم باشد از آنها یاد کنید.
9-صبور بودن در مهارت های تحقیقاتی و محتوا نویسی
اگر صبر و حوصله و مهارت های عالی تحقیق و تحلیلی دارید، شانس شما برای تبدیل شدن به یکنویسنده محتوای خوببیشتر است. در نوشتن محتوا، عنصر تحقیق بسیار مهم است.
10- اصلیترین بخش استراتژی تولید محتوا مطالب خود را به عنوان خواننده مرور میکند
پس از تکمیل مطالب خود، باید مطالب خود را بدون تعصب مرور کنید که اشتباهات در محتوا را مشخص میکند. با انجام این کار، شما به تولید یک محتوای بدون خطا میپردازید، نه فقط از نظر گرامری، بلکه به سمت ایده هایی ناب نیز هدایت میشوید.
11-دانستن در مورد بهینه سازی وردپرس و موتور جستجو (SEO)
انواع مختلفی از تم های وردپرس با عملکردهای خودکار پیش فرض وجود دارد که در آن شما فقط برای تأمین نیازهای خود میتوانید افزونه نصب کنید. با این وجود، اگر قصد دارید نویسنده محتوای ستاره باشید، باید اصول اساسی SEO را بدانید. الگوریتم هایی که تعیین میکنند نحوه کار موتورهای جستجو دائماً به روز میشوند و برای کسب مهارت محتوا نویسی بهترین نویسندگان محتوا باید آنها را بشناسند تا بتوانند از آنها با موفقیت استفاده کنند.
12-توانایی های زبانی
اگر میخواهید یک نویسنده محتوای خوب باشید، باید مهارت های زبان خوبی داشته باشید. این مهارت ها باید شامل موارد زیر باشد:
- املایی
- دستور زبان
- استفاده از کلمات مناسب
اگر مهارت های زبانی شما ضعیف است، حتما به تقویت آنها بپردازید.
13- پایدار بودن
طبیعی است که گاهی اوقات از همه چیز مربوط به نوشتن ناامید شوید. در این مواقع، حتی ممکن است تصمیم به ترک کار وسط یک پروژه بگیرید. اما، کسی که میخواهد یک نویسنده محتوای حرفه ای باشد، باید بر رنج این حرفه غلبه کند. بنابراین باید مهارت هایی را در اختیار داشته باشید تا با چالش های جدیدی روبرو شوید و با مشکلات غیر منتظره مقابله کنید.
14-انجام به روزرسانی های مکرر محتوا
موتورهای جستجو معمولاً از سایت هایی که به طور مرتب محتوای خود را به روز نمیکنند، طرفداری نمیکنند. اگر صاحب یک وب سایت یا وبلاگ هستید، باید مرتباً محتوای خود را به روز کنید. زیرا به روزرسانی مداوم به شما کمک میکند تا رتبه های موتورهای جستجو بالاتر را حفظ کنید. این اصلی ترین تکنیک مهارت محتوا نویسی است. بنابراین، چند بار باید بروزرسانی کنید؟ این بسته به ماهیت و وب سایت شما کاملاً به اختیار شما است. معمولاً ایجاد تغییرات ماهانه کافی است!
چه معیارهایی برای ارزشمندی تولید محتوا نیاز است؟
معیار ارزشمندی تولید محتوا ، امروزه انواع مشاغل و کسب و کار ها برای رسیدن به پیشرفت و رونق دادن به کار خود از فاکتور های جدیدی با عنوان تولید محتوا که همه با آن به طور کم و بیش آشنایی داریم بهره میگیرند. شاید در گذشته به دلیل پایین بودن تنوع، صاحبان کسب و کار نیز به راحتی و بدون زحمت می توانستند مردم را به خودی خود بسوی خود بکشانند و تولیدات و اجناس خود را به فروش برسانند. اما در دنیای امروز که با بالا رفتن تنوع در عرصه تولیدات و خدمات، تقاضا های مردمی هم بالا رفته است باید راه های ارائه خدمات به مردم و جلب توجه آنها را نیز بالا برد و پر از تنوع و دگرگونی کرد که باعث ارزشمندی بیشتر تولید محتوا می شود.
در این راه ارزشمندی استراتژی تولید محتوا یکی از اصلی ترین قدم هاست؛ چرا که اگر نتوانید برای ارائه خدمات و محصولتان محتوای لازم را تولید کنید، این خبر از شکست و لطمه مالی و کاری شما را در آینده پیش رو میدهد. هرگاه که حرف از تولید محتوا به میان می آید، صحبت هایی در زمینه نبودن معیار سنجش قیمت در تولید محتوا نیز مطرح می شود. حال واقعا چگونه تشخیص دهیم که قیمت گذاشته شده برای تولید محتوایمان مناسب است یا نه؟ چه عواملی را باید در این زمینه بکار ببریم تا مانع از خسارت دیدن شود؟
تعرفه تولید محتوا چگونه تعیین می شود؟
مطمئنا یکی از مهم ترین مقوله ها در بحث بازاریابی حقیقی یا اینترنتی بحث هزینه ها بوده و این ما را مستلزم میسازد که قبل از انجام کار برنامه ریزی دقیقی به این منظور انجام دهیم. همگی ما با این جمله که “هرچیزی یک قیمتی دارد” آشنایی داریم، پس باید مقیاسی هم برای هزینه تولید محتوا وجود داشته باشد. از آنجایی که ارزشمندی تولید محتوا در بخش های متنوع و متفاوتی ارائه می شود، تعرفه تولید محتوا بر اساس انتخاب هر بخش نیز بالاتر می رود از ایده پردازی ها و طراحی پویش ها گرفته تا طراحی کانال های تلگرام و پست های اینستاگرام همه و همه تولید محتوا محسوب می شود و هرکدام با توجه به اقدامات صورت گرفته تعرفه مخصوص خود را دارا می باشد.
عوامل تعیین کننده در قیمت تولید محتوا ارزشمند
محتوا ساز شما کیست؟
باید بیاد داشته باشیم که فعالیت در هر زمینه ای نیازمند آگاهی و دانش مختص خودش می باشد در نتیجه هر فردی نمی تواند برای سایت یا وبلاگ خود به تولید محتوا بپردازد. دو دسته هستند که در زمینه تولید محتوا فعالیت می کنند دسته اول گروه های دیجیتال مارکتینگ که با توجه به تخصص و اقداماتی که بکار می گیرند، تعرفه های مخصوص خود را دارند و دسته دوم کسانی هستند که به طور آزاد کار کرده و مبلغ کمی در ازای تولید محتوا می گیرند.
حال انتخاب با شماست که کار خود را به تیم آزادی بسپارید که تخصص کافی در زمینه استراتژی کار با موتورهای جستجو، رعایت استاندارد بازاریابی محتوایی و تولید محتوا حرفه ای را نداشته باشند، و در نتیجه پس از مدتی متوجه می شوید که نه تنها به آنچه ایده آلتان بوده نرسیده اید بلکه از ابتدا راه را اشتباه رفته اید. آنچه که ارزشمندی تولید محتوا را مشخص می کند به نویسنده محتوا شما بستگی دارد.
میزان کیفیت در تولید محتوا
بدون شک میزان کیفیت در محصولات و خدمات همیشه از بیشترین میزان توجه برخوردار بوده است؛ که خود یکی از عوامل اصلی در تعیین هزینه تولید محتوا نیز می باشد؛ چرا که اگر محتوای شما ازکیفیت بالایی برخوردار باشد نشان از این دارد که شما یک برنامه دراز مدت و یک تکیه گاه محکم برای سرمایه تمامنشدنی خودت ساخته اید. چه بسا که بهتر است این برنامه ریزی را به دست افرادی متخصص که با سفارش تولید محتوا به صورت تخصصی و با هزینه ای قابل قبول و منطقی شروع به کار میکنند بسپاریم. تنها در این صورت است که مطمئنیم در آینده پیش رویمان دیگر نیازی به بازنگری محتوای خود و بهینهسازی آن نخواهیم داشت.
انواع قالب های استراتژی تولید محتوا ارزشمند
از دیگر معیارهای سنجش هزینه تولید محتوا، شکل یا فرمت ارائه آن است که انواع آن را باهم مرور می کنیم:
- تولید محتوا متنی: این نوع از ارزشمندی تولید محتوا بیشتر برای پست وبلاگ و نوشتن مقاله ها یا سایت ها بکار می رود که از مهم ترین ویژگی های بکار رفته در این نوع تولید رعایت اصول سئو است که خود نیازمند سئو کار و فردی که اگاهی و دانش کافی در این زمینه را داشته باشد از لزومات کار است.
- تولید محتوا ویدیویی: محتوا ویدیویی که جنبه آموزشی یا تبلیغی داشته باشد بسیار مخاطب را به خود جذب میکند.
- تولید محتوا گرافیکی و تصویری: این نوع تولید محتوا شامل تکنیک های مخصوص عکسبرداری می باشد و باید از فردی که تخصص لازم در این حیطه را دارد بهره گرفت. از این نوع محتوا بیشتر برای پست های اینستاگرامی یا تلگرامی استفاده می کنند.
- تولید محتوا صوتی: این نوع تولید محتوا نیز مانند تولید محتوا تصویری از تکنیک های مخصوصی و حتی بیشتر برخوردار است. هزینه تولید آن نیز از سایر تولید محتوا ها بیشتر است؛ چرا که به تجهیزات و اقدامات زیادی از جمله مکانی برای استودیو و ضبط کردن صدا و تدوین و… نیاز دارد. تولید محتوا صوتی می تواند افراد زیادی را به سمت خود بکشاند، مثلا یک پادکست آموزشی و سرگرم کننده می تواند بسیار برای مخاطب دلچسب باشد.
تجربه و سابقه
به یاد داشته باشیم که تمامی کمپانی های تولید کننده محتوا در تمامی قالب ها تخصص و مهارت کافی را ندارند، پس بهتر است قبل از برون سپاری کار تحقیقات لازم در این زمینه را انجام دهیم. می توان گفت که سابقه از فاکتور های مهم در همه ی حیطه ها محسوب میشود حتی وقتی شما اقدام به کار کردن در جایی را میکنید اولین سوالی که در رابطه با رزومه تان از شما می پرسند میزان تجربه و سابقه کاری شماست.
آموزش تولید محتوا نیز تنها از طریق تجربه عملی بدست می آید و تنها خواندن مطالبی در این زمینه کمک زیادی نمی کند. زیرا با تمرین است که اشتباهات ما مشخص میشود و باعث می شود در آینده بی عیب و نقص به تولید محتوا بپردازیم. از این رو اگر از کمپانی های با تجربهتر و با سابقهتر کمک بگیریم و از قیمت های پیشنهادی آنها نیز استقبال کنیم، خستگی آنها را از این همه سال تجربه و سابقه در میکنیم.
نکات کلیدی در استراتژی تولید محتوا که حتما باید رعایت کنید!
نکات کلیدی در تولید محتوا، بگذارین متنم را با یک سوال شروع کنم، چرا یک تولید محتوای با ارزش بسیار اهمیت دارد؟ آیا واقعا محتوا پادشاه است؟ منظور از محتوای با ارزش تولید اطلاعاتی هم زمینه با نوع کسب و کار به منظور جذب افراد بیشتر است که منحصر به فرد (از سایت های دیگر گرفته نشده است) باشد. در زمینه تولید محتوا باید دقت کرد تولید محتوا باید با مخاطب در ارتباط باشد نه با ربات ها و موتورهای جستجوگر.
نکات کلیدی با استفاده از عکس در تولید محتوا (پیام تصویری)
تصاویر میتواند یکی از وسایل قوی نشان دادن شما در بالاترین نقطه نتایج گوگل باشد! ابزاری که پادشان برای رسیدن به پادشاهی از آن استفاده میکردند! این یک حقیقت است که ذهن انسان عکس ها را 60 هزار بار بهتر از متن به خاطر میسپارد. پس در تولید محتوای خود از تصاویر مربوطه (اینفوگرافیک) استفاده کنید.
استفاده نکردن از محتوای کپی
سایت خود را از ارزش نیندازین! حتی اگر یک مطب کپی باشد ممکن است شما را از عرش به فرش برساند! این نکته از جمله نکات مهم و کلیدی در تولید محتوا است و آن را حتما جدی بگیرین. چرا؟ تا حالا برای همه ما اتفاق افتاده که به دنبال یک متنی بودیم و یک مطلب را در چندین سایت دیده ایم و این باعث این فکر در افراد میشود که افراد برای ارتقای سایت خود این مطالب را کپی کرده اند. پس اگر برای خود و کسایی از سایت شما استفاده میکنن ارزش قائلین به هیچ وجه از مطالب دیگران استفاده نکنید.
استفاده از تیترهای جذاب و کارآمد
تگ های سرتیتر (H1-H6) را مهم در نظر بگیرین و استفاده از آن را برای همه افراد توصیه میکنم. اما خواهشا شورش را در نیارید!! باید در نظر بگیرین که استفاده از سر تیترها گاهی با محدودیت مواجه میشود. به عنوان مثال گاهی باید در یک صفحه فقط و فقط باید یک تگ H1 باید باشد و اینکه تعداد آنها نباید از دوتا بیشتر شود! اما مهمتر از تعداد ایجاد عنوانهای جذاب و کارآمد میباشد. وقتی دارید تیتری برای نوشتهیتان انتخاب میکنید باید دقت کنید که چه تیتری باعث جذب بیشتر مخاطبان می شود. تیتر محتوای شما به عنوان بازاریاب عمل میکند.
سایت خود را هدف دار محتوا سازی کنید
خب این یکی از نکات کلیدی در تولید محتوا نیاز به تجربه و تخصص دارد. اما با کمی مشاهده، میتوانید از تجربه سایت هایی که در این زمینه موفق بوده اند استفاده کنید و سایت خود را در راستای سایت های موفق محتوا سازی کنید. به طور معمول 8 ثانیه فرصت دارین که افراد را به سمت خود جذب کنین. زیرا مغز شخص در این 8 ثانیه تصمیم میگیرد که از این متن استفاده کند یا سراغ مطلب دیگر برود. پس وقتی دارید محتوایی تولید میکنید سعی و تلاش کنید که اهداف خود را در معرض دید مخاطب قرار دهید.
اینکه کاربران همه چیز جلوی دستشان باشد (از آخرین نمونه کارها، تا آخرین اخبار و صفحات مهم) تا هر وقت که خواستند از مطلب فعلی استفاده کنند و جهشی داشته باشند، آن جهش به سمت متن شما باشد، نه اینکه به سایت دیگری بروند.
خاص بنویسید تا در ذهن استفاده کننده باقی بماند
مطالبی که شما مینویسید از یک لحن و ادبیات خاصی پیروی میکند. به طوری که مخاطبان بعد از مدتی که متن شما را مطالعه کنند به لحن و ادبیات شما عادت میکنند. سعی کنید مطالب و محتویات را با لحن مخصوص خود ترکیب کنید تا خالصترین محتوای ممکن را تولید کرده باشین. و اینکه باید بدانید مخاطبینی که شما را دنبال میکنند به لحن و ادبیات شما عادت کردهاند و هرگونه تغییر در آن ممکن است کاربران را از شما دور کند. بنویسید و مشکلات و راه حل های خود را با کاربران و مخاطبانتان در میان بگذارید اطمینان داشته باشین از این کار نتیجه میگیرید. مانند یک نویسنده مشهور.
قدرت کلمات در استراتژی تولید محتوا
منظور از قدرت کلمات به کارگیری درست و به جا از کلمات کلیدی و مهم برای برای استفاده کنندگان از وب سایت میباشد. همیشه باید در نظر داشت باشین که در نکات کلیدی در تولید محتوا از یک نسبت خاصی ازکلمات کلیدی باید استفاده کرد که در این کار هم نباید شورش را در آورد. یک محتوای با ارزش بدون کلمه کلیدیای که سایت در نظر دارد، هیچ ارزشی ندارد. شاید الان این سوال براتون پیش بیاید که اصلا کلمات کلیدی چی هستن و چطور باید آنها را انتخاب و به کار بگیریم؟
این مطلب به خودی خود به بررسی و بحث طولانی دارد که در مقاله جداگانه باید مورد بحث قرار دهیم اما این را بدانید که کلمات کلیدی (منظور همان عبارت یا عبارت های یک تا سه سیلابی هستند) همان کلماتی هستند که مخاطبان با جستجوی آنها سراغ سایت و مطالب شما میآیند.
از مخاطبان خود بپرسید
یکی از رایج ترین کارهایی برای گذراندن وقت بیشتر مخاطبان درسایت ایجاد سوال وجواب در سایت میباشد. این سوال و جوابها باعث درک بهتر و بیشتر مخاطبان از متن ها و سایت شما میشود.
میزان متن درصفحه
نکات کلیدی در تولید محتوا: اگر قصد تولید محتوایی را دارید یا باید مطلب خود را در حد دو یا چند پاراگراف توضیح دهید یا آن را به صورت گسترده توضیح دهید. این دقیقا قانونی است که روزنامه ها و مجلات از آن پیروی میکنن. سعی کنید تولید محتوای خود را با قانون نویسندگی در روزنامهها و مجلات پیش ببرید. آنها خبرهای روز را بررسی و جمع آوری میکنند و اولویت بندی میکنن که خبر داغ و اصلی را در صفحه اصلی قرار می دهند و کم اهمیتترینها را در گوشه و کنار با توضیحات مختصر و جزئیات کم تعریف مینمایند. حال با این اوصاف و توضیحات میخواهید مطالبتان پر اهمیت باشد یا کم اهمیت؟
هضم آسان مطالب درذهن مخاطب
شما باید مطلب خود را طوری بنویسید که تمام مطالعه کنندگان متنهای شما را در نظر داشت به گونهای که همه مطالب شما را با یک دید نمیخوانند، پس مطالب باید به گونه ای باشد که قابل هضم باشد.
محتوای شما نشانه قدرت شماست
اعتبار در بازار کار به راحتی به دست نمی آید. در یک وب سایت، هم ردیف با نمونه کارها، خدمات و محصولات و اینکه بتوانید یک محتوای قدرتمند برای جذب کاربر بنویسید و آن را در یک سیکل زمانی تکرار کنید. محتواهایی که در وب سایت قرار میگیرند باید گویا و شیوا باشد. برای مثال اگر از تصاویر نامفهوم استفاده میشود باید در کنار آن از توضیحات مختصر به کار برد. در واقع انواع محتواها برای همدیگر نقش مکمل را بازی میکنند.
استفاده از تمامی انواع محتواها در وب سایت ضروری است. وجود تنها یک نوع محتوا خسته کننده است. ایجاد و تنوع در محتوا و زیبایی در سایت از طریق بارگذاری انواع محتواها صورت میگیرد.
قانون مکث در تولید محتوا
نکات کلیدی در تولید محتوا باید با مکث همراه باشد! سوال اصلی اینجاست ک مطالبمون چرا باید مکث داشته باشند؟ به صورت یک سره نوشتن مطالب مخاطبان را خسته میکند و این باعث میشود که ارزش کار شما پایین بیاید. مخاطب باید بعد خواندن مطلب وقت تحلیل داشته باشد. اگر هم سایت شما جنبه آموزشی داشته باشد نوشتن فرمول ها به صورت متداول و پشت سر هم بدون اینکه مفهومی را به کاربر برسوند یک فاجعه بزرگ است.
حقیقت این است که اگر هفتاد درصد از یک متن هزار کلمه ای حاوی موارد مفید باشد کفایت میکند استفاده از یک فضای 100 درصدی مفید کاربر را شگفت زده میکند اما در نهایت او معتقد است که سایت شما بسیار سنگین و مطالب نوشته شده با روحیات (و یا احیانا سطح سواد او) سازگار نیست.
تقویم تولید محتوا ،همیشه از همه جلوتر باشید!
استراتژی تقویم تولید محتوایی آیا تا به حال به این فکر کرده اید که یک تقویم تولید محتوا داشته باشید؟ می دانید که چقدر میتواند به رشد شما کمک کند؟ در هر کاری داشتن یک برنامه ریزی درست رشد را به ارمغان می آورد. تقویم تولید محتوا نیز به این خاطر است که ما برای تولید محتوایی که انجام می دهیم برنامه ریزی را داشته باشیم که منجر به رشدمان شود.
شاید وقتی که به تولید محتوا فکر کنید یک احساس تنبلی یا یک احساسی که خسته کننده باشد اما زمانی که یک تقویم تولید محتوا داشته باشید کار برای شما خیلی راحت می شود بطور مثال تصمیم می گیرید که هر روز محتوا تولید کنید برای شبکه های اجتماعی یا وب سایتتان یا اینکه هر سه روز یک محتوا تولید کنید به این کار برنامه ریزی یا همان تقویم تولید محتوا گفته می شود.
تقویم یک ابزار سازمانی فوق العاده است که به ما کمک می کند تا نظم خاصی را به فعالیت هایی که انجام می دهیم بدهند. استفاده از تقویم تولید محتوا میتواند تقویم دیواری یا تقویم رومیزی یا تقویم گوشی باشد که از آن استفاده کنید تا طبق زمانبندی هایی که انجام می دهید محتوایتان را تولید کنید. همانگونه که در خانواده، تقویم یک امر ضروری و بسیار مهم است که باید از ان استفاده کرد بطور مثال برنامه هایتان را آنگونه میچینید که ساعت 5 بعدازظهر تمرین فوتسال دارید یا روزی را معین می کنید که در آن جشن هایتان را برگزار کنید.
تیم های استراتژی تولید محتوا
تیم های بازاریابی محتوا نیز از این تکنیک استفاده می کنند، میبینید که نویسندگان محتوا،استراتژیست های شبکه های اجتماعی،طراحان گرافیکی و بساری از کسانی که از تقویم تولید محتوا استفاده می کنند برای موفقیت بیشتر. هدف اصلی تقویم تولید محتوا این است که تیم ها برای برقراری ارتباط مسولیت های پروژه و مالکیت پروژه و پیش بینی میزان کار انها در روز های آینده و استراتژیک کردن آنهاست. شما می توانید برای سقارش تولید محتوا متنی با مجموعه ما همکاری کنید.
اهمیت داشتن تقویم تولید محتوا
قبلا در مورد ضرورت استفاده از تقویم تولید محتوا صحبت کردیم، سازمان ها یکی از آنها هستند: اگر حافظه ی خوبی ندارید پروژه ها را با زمانبندی درست انجام دهید زمانی که شما از تقویم استفاده می کنید حتی اگر حافظه ی خوبی نداشته باشید باز هم به شما یادآوری می شود که امروز در چه ساعتی شما قرار است که محتوا تولید کنید.
نرم افزار های زیادی وجود دارند که این کار را برای شما انجام می دهند اما تجربه نشان داده که بدون استفاده از نرم افزار های خاص هم می توانید یک زمانبندی درست را برای انجام پروژه ها و تولید محتوایتان داشته باشید و نیازی به نرم افزار های پولی ندارید فقط کافیست که خلاقیت به خرج دهید، داشتن یک تقویم محتوای خوب می تواند کارایی تیم شما را بالا ببرد و آنها را بی عیب و نقص سازد.
دلایل دیگری برای استفاده از تقویم تولید محتوا
با استفاده از استراتژِی تقویم محتوایی براحتی میتوان تیم را در همه ی مراحل در یک مسیر مشخص هدایت کرد فکر کنید که اگر تقویم محتوا ندارید تیمی از زیرمجموعه هایتان که روی شبکه های اجتماعی کار میکند می داند که چه کاری را انجام می دهد؟ آیا همه ی کارهایی که انجام می دهید باعث رشد اعتبار برندتان می شود؟ با تقویم شما می توانید همه ی کار ها را مدیریت کنید که برای یک کار جزئی هر کس منتظر دیگری نباشد یعنی شما یک کار خاص را به یک فرد می دهید و آن را انجام میدهد و مسولیت اتمام آن فقط بر عهده ی شخص تحویل گیرنده است.
“همه چیز را در کنار هم قرار می دهد” یعنی چه؟ این نکته به این خاطر است که شما با داشتن یک تقویم محتوا ی درست روند کاری خودتان را مدیریت می کنید و از آن روشی که توانسته اید رشد کنید مجدد استفاده می کنید یا با تغییراتی که ایجاد می کنید باعث رشد دوچندان خواهی شد. حال فهمیدید که چرا به تقویم تولید محتوا نیاز داریم، وقت آن شده که بدانید چه مواردی شامل تقویم محتوا می شود.
چه مواردی را در تقویم تولید محتوا قرار دهیم
اینکه چه مواردی را در تقویم محتوایتان قرار دهید به عواملی مختلفی از قبیل اهداف و آنچه که میخواهید انجام دهید بستگی دارد. اهدافتان را بنویسید. شما برای چه جیزی تلاش می کنید؟ می خواهید مشتری های جدیدی بدست بیاورید؟ میخواهید بهترین رستوران شهر شوید؟ در این مورد بنویسید که چگونه این اهدافتان را عملی کنید، اگر میخواهید که بهترین رستوران شهر شوید باید کمپینی را راه اندازی کنید که تبلیغات را برایتان انجام دهد و ان تبلیغات تا چه زمانی صورت گیرد قرار است کمپینتان چه مدت طول بکشد؟
یک هدف اصلی را برای خود و تیمتان دنبال کنید. و از طریق این هدف اصلی که دارید، زیرمجموعه های آن هدف را اجرا کنید برای رسیدن به موفقیت در آن هدف اصلی. محتوا در ذهن شما شکل میگیرد گاهی شما تعیین کننده محتوا نیستید این محتوا هستند که در ذهن شما ساخته می شوند، زمانی که شما در حوزه اخبار و حواشی فعالیت می کنید زمانی که یک اتفاق میافتد یا یک شخص معروف میمیرد شما شروع می کنید به در مورد ان شخص نوشتن ولی اگر در حوزه های دیگر فعالیت می کنید بطور مثال فردی در مورد “عید” مینویسد می تواند از ماه ها قبل محتوای خودرا اماده کند و در مورد آن نیازی هم به تحقیقات ندارد بلکه با استفاده از آن افکاری که در ذهنش دارد می تواند این محتوا را تولید کند.
زمانی که تقویم تولید محتوا را میسازید باید چه نکاتی را در نظر بگیرید؟
نکته بعد مقدار محتواست که از اهمیت بالایی برخوردار است. در هر موضوع که می نویسید اگر برای روزنامه های سفید بنویسید روزانه باید محتوا تولید کنید اگر برای شبکه های اجتماعی باشد نیاز است که روزی یک یا دوبار محتوا تولید شود. در مورد مقدار محتوا شما باید تصمیم درستی را اتخاذ نمایید که برای چه چیزی محتوا می نویسید.
از تجربیات تیمتان استفاده کنید از محتوایی که تولید کرده اند و با آن به نتیجه های خوبی رسیده اند.صحبت کردن و مشورت کردن در این مورد می تواند خیلی شما را جلوتر ببرد و بتوانید براحتی ترفندهای زیادی را پیاده کنید که باعث رشد برندتان شود. همیشه خودتان به عنوان یک مدیر دنبال رو یک کمپین اصلی باشید و بقیه ی کمپین هایتان را به دیگر اعضای تیم واگذار کنید تا انجام دهند. تمرکز بر روی یک مورد میزان موفقیت در آن را افزایش میدهد. تقویم هایی که قبلا موفق بوده اند. همانگونه که در بالا هم اشاره شد گاهی اوقات شما تقویم هایی دارید که در زمانی از آن ها استفاده کرده اید و با آن موفق شده اید حال می توانید با استفاده از آن تقویم و با تغییراتی در جزئیات آن مجدد به رشد و موفقیتتان ادامه دهید.
جمع بندی
تقویم تولید محتوا را حتما تهیه کنید برخی از این تقویم ها ماه ها طول می کشد که ساخته شود اما یک تقویم با استراتژی درست است که باعث رشد آن برند می شود. در ساخت تقویم تولید محتوا تحقیقاتی را در مورد حرفه و کاری که میخواهید انجام دهید داشته باشید یکی از روش هایی که همه استفاده می کنند اما بعد از آن به زودی شکست می خورند این است که در مورد اهداف و کارشان تحقیقاتی انجام نمیدهند و در تقویم ذکر می کنند که روزی یک مقاله برای وب سایتشان تولید میکنند اما در واقعیت فرصت تولید یک مقاله در روز را ندارند و همین باعث شکست آن تقویم میشود.
سوالات متداول کاربران
- چه مسائلی در یک استراتژی تولید محتوا نوشته می شود؟
تمام مسائلی که مرتبط با یک محتوا است در استراتژی نیز گنجانده می شود. استراتژی یعنی برنامه ریزی کردن، تولید کردن و انتشار محتوا، که ما به بررسی تمامی این مسائل خواهیم پرداخت.
- استراتژی محتوایی توسط چه کسانی تدوین می شود؟
چون این یک کار مهم و تخصصی است بهتر است توسط یک استراتژیست محتوایی با کمک مدیران و افراد با تجربه در این کار، تدوین شود.
- تدوین استراتژی محتوا را می توان برون سپاری کرد؟
زمانی که می خواهید یک استراتژی درست را پیاده سازی کنید باید اهداف آن سازمان را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت زمانی که میخواهید این کار را برون سپاری کنید باید مدیران با متخصص استراتژیست محتوا همکاری کنند و اطلاعاتی را که نیاز است در اختیار وی قرار دهند.
- تدوین استراتژی تولید محتوا چقدر هزینه دارد؟
هزینه تدوین استراتژی را با توجه به نیاز های شرکت و مبحثی که مورد تایید آن ها است تعیین می شود.
5 نظر در مورد مقاله “ استراتژی تولید محتوا چیست؟ 10 استراتژی ترند شده در سال 2021 ” ثبت شده است
تدوین استراتژی تولید محتوا در 10 دقیقه با ترفندهای آسان
[…] و بیشتر از آن استفاده میکنند. برای دانستن اینکه استراتژی تولید محتوا چیست ما قبلا مقالهای در این خصوص منتشر کردهایم. ابتدا […]
تقویم تولید محتوا چیست؟ و چه کاربردی دارد؟
[…] داشته باشید. سه راه وجود دارد که تقویم تولید محتوا به استراتژی بازاریابی محتوایی کمک میکند. استفاده از این تمرین باعث میشود که، همه […]
آموزش تولید محتوا با ساده ترین روش ها
[…] ترین و مهمترین بخش تولید محتوا و استراتژی بازاریابی، صدا و یا همان صوت است که از اهمیت خاصی […]
دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) چیست؟
[…] به سایت شما و.. فعالیت هایی است که در طراحی سایت تعیین استراتژی محتوا، تولید محتوا انجام می گیرد را بهینه سازی سئو یا search engine […]
اصول مربوط به آموزش تولید محتوای صوتی مناسب
[…] ترین و مهمترین بخش تولید محتوا و استراتژی بازاریابی، صدا و یا همان صوت است که از اهمیت خاصی […]