تولید محتوا

تعریف محتوای اینترنتی؛ راز کشف شده محتوای اینترنتی

محتوای اینترنتی چیست؟

محتوای اینترنتی دارای مفهومی بسیار گسترده و عمیق است که اگر بخواهیم تعریفی برای آن داشته باشیم اینطور می‌شود؛ هر نوع محتوایی که ما بتوانیم از طریق اینترنت آن را مشاهده و یا دریافت کنیم. نمونه‌های زیادی برای محتوای اینترنتی می‌توان مثال زد از جمله آن‌ها تولید محتوای آموزشی است که این روز‌ها به یک موضوع مهم تبدیل شده است. محتوای آموزشی شامل مجموعه‌ای از عکس‌ها، متن‌ها، فایل‌های تصویری و صوتی می‌باشد. برای ساخت این نوع محتوا می‌توان از نرم افزارهای زیادی کمک گرفت که برای اینکار ساخته شده‌اند. افراد محتوای آموزشی را با کمک نرم افزارهای مورد نیاز تولید می‌کنند و سپس در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

به دلیل اینکه سایت‌ها سعی بر این دارند که محتوای ناب تولید کنند، وقتی وارد یک سایت می‌شوید و محتوای آن را مطالعه می‌کنید محو محتوا می‌شوید و ممکن است ساعت‌ها به بررسی محتوای سایت بپردازید. محتوا تبدیل به جزء جدا نشدنی رسانه‌های دیجیتال شده است و به شکل‌های مختلف در دسترس عموم قرار دارد.

معنی و مفهوم محتوای اینترنتی چیست و چگونه تولید میشود؟

به طور کلی محتوای اینترنتی به اطلاعاتی گفته می‌شود که از طریق رسانه‌های دیجیتال برای ما قابل دسترسی هستند و قابلیت دانلود یا توزیع را دارند. مانند کتاب الکترونیکی، آهنگ، فیلم و انیمیشن. تعاریف دیگری هم ممکن است برای محتوا وجود داشته باشد اما تعریف بالا می‌تواند یک تعریف جامع و ساده باشد.

چه کسی یا کسانی محتوا را تولید میکنند؟

همه‌ی افراد می‌توانند به تولید محتوا بپردازند و محتوای دلخواه خود را با هر فرمتی که می‌خواهند تولید کنند. هر اطلاعاتی که شما بر روی وب قرار می‌دهید یک محتوا محسوب می‌شود. همه‌ی پست‌هایی که در فیسبوک یا اینستاگرام قرار داده‌اید یا توییت‌هایی که در توییتر منتشر کرده‌اید. اطلاعاتی که در زمینه مشاوره و بازاریابی، پست‌های وبلاگ، فایل‌های صوتی، بازی‌ها، کتاب‌های الکترونیک، توئیت‌ها و …. همه و همه نمونه‌ای از محتوای اینترنتی هستند.

بزرگی و کوچکی محتوا مهم نیست بلکه همین که شما چیزی را در فضای وب منتشر کردید شما را تبدیل به یک تولید کننده محتوا می‌کند. عده‌ای اتفاقات روزانه خود را منتشر می‌کنند و عده‌ای هم مطالب علمی به هر حال همه تولید کننده محتوا محسوب می‌شوند.

کدام نوع محتوا؛ محتوای رایگان یا پرداخت هزینه

سوالات زیادی در این زمینه وجود دارد و یکی از دغدغه‌های اصلی است. که آیا کاربران برای محتوا پول پرداخت کنند یا به صورت رایگان استفاده کنند؟ اگر محتوا را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهیم آیا باز هم می‌توان از محتوای تولید شده کسب درآمد کرد؟ این‌ها بخشی از سوال‌های کاربران در این زمینه می‌باشد.

جواب این سوال کاملا بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. معمولا کسب و کارهایی که بیشتر برای سرگرمی مخاطب به وجود آمده‌اند از محتوای رایگان استفاده می‌کنند و روش درآمدشان از راه تبلیغات است. و کسب و کارهایی هم وجود دارند که در ازای محتوا از کاربران هزینه دریافت می‌کنند که این نوع کسب و کارها هم بیشتر مربوط به صنعت آموزش است. و در این بین کسب و کارهایی هم وجود دارند که ترکیبی از هر دو محتوا را ارائه می‌دهند. در نهایت صاحب محتوا براساس نیاز مخاطب و روند بازار باید تصمیم بگیرد که از کدام نوع محتوا بهتر است استفاده کند.

آینده محتوای اینترنتی چگونه است؟

محتوا جزء جدانشدنی همه‌ی کسب و کارها می‌باشد و به زودی همه برندها تصمیم می‌گیرند که وارد عرصه تولید محتوا شوند. همانطوری که هم اکنون شاهد تاکید بسیاری از شرکت‌های بزرگ بر روی تولید محتوا است.

رور به روز تعداد کسب و کارهای اینترنتی بیشتر و بیشتر می‌شود، استارتاپ‌ها هر روز افزایش پیدا می‌کنند و همه آن‌ها برای اینکه بتوانند در عرصه وب به فعالیت بپردازند نیاز به محتوا دارند.

ممکن است در آینده نوع ارائه محتوا فرق کند. مثلا قبلا محتوا به صورت مجله و روزنامه ارائه میشد. سپس سایت‌ها متولد شدند و محتوا از طریق سایت‌ها ارائه شد و سپس موبایل‌ها وارد بازار شدند و محتوا به صورت برنامه‌های گوشی ارائه می‌شود. در آینده هم ممکن تغییرات دیگری را شاهد باشیم.

اما اصل محتوا هیچ وقت تغییر نخواهد کرد و همیشه و در همه زمان‌ها نیاز به محتوا وجود دارد و همه افراد باید این نکته مهم را به یاد داشته باشند. موتورهای جستجو نظیر گوگل هم در سال‌های اخیر به محتوا ارزش بسیار زیادی داده‌ و یکی از فاکتور‌های مهم سئو، محتوای خوب می‌باشد. پس نتیجه این شد که محتوا دارای آینده بسیار خوبی بوده و همه به آن نیاز خواهند داشت.

چه چشم اندازی از تولید محتوا دارید و هدفتان از تولید محتوا چیست؟

هر محتوای اینترنتی که تولید می‌کنید باید مطابق با چشم‌ انداز و هدف شما باشد. یعنی مطابق با هدفی که برای کسب و کار خودتان تعیین کرده‌اید، محتوا را نیز با همان هدف تولید کنید. با تولید محتوای خوب می‌توانید در رسیدن کسب و کارتان به موفقیت کمک کنید و شغل خود را توسعه دهید.

استراتژی تولید محتوا این نکته را به ما می‌آموزد که هیچ وقت نباید تولید محتوا را در مورد محصولات و خدمات خود متوقف کنیم. با تولید محتوا تبدیل به یک منبع بسیار با ارزش برای مخاطبان خود شوید و با ایجاد اعتماد در مخاطبان، آن‌ها را تبدیل به مشتری خود کنید.

برای اینکار باید همیشه به دنبال پیدا کردن نیاز مخاطبان خود باشید و سعی کنید به آن نیازها پاسخ دهید. نیاز مخاطب را می‌توانید از نظراتی که در سایت شما قرار داده‌اند یا سوالاتی که از شما پرسیده‌اند، پیدا کنید و محتوای جامعی در رابطه با آن‌ها تولید کنید.

هر محتوایی را هم تولید می‌کنید، بررسی کرده و میزان اثرگذاری آن را بررسی کنید تا بتوانید هر روز کیفیت محتوای تولیدی خود را بهبود ببخشید.

نکته مهی هم که در آخر بهتر است ذکر کنم این است که نیاز نیست هر روز به تولید محتوا بپردازید بلکه می‌توانید با توجه به نیاز خود هفته‌ای دو سه بار یا ماهی یکی دو بار محتوا تولید کنید. محتوایی را هم که تولید می‌کنید سعی کنید جامع و کامل باشد و در آن سعی کنید به همه سوال‌هایی که مخاطبان شما ممکن است در آن مورد داشته باشند، پاسخ دهید. برای اینکار می‌توانید به سایر محتواهایی که در این زمینه تولید شده رجوع کنید و سوالات افراد را در نظرات مطالعه کنید.

امتیاز کل
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

محمد رضایی

به دلیل علاقه ی زیاد به دیجیتال مارکتینگ تصمیم به راه اندازی وب سایتی در این مورد گرفتم، برای کسب دانش بیشتر در دوره های حرفه ای تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ، سئو، کپی رایتینگ، وبمستری، فوتوشاپ حرفه ای، برنامه نویسی و نویسندگی حرفع ای شرکت کردم. 7 سال هست که در این زمینه فعالیت دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن