مدیریت شبکه های اجتماعی به یکی از دردسرهای اینفلوئنسر ها تبدیل شده است. اما برای مدیریت کردن آن ها ابتدا باید بدانیم که شبکه اجتماعی چیست و بعد مدیریت آن ها را یاد بگیریم.
ابتدا فکر کنید شبکه به چه معناست ؟ شبکه یک یا چند سیستم که در تعامل با هم اطلاعاتی را دریافت و انتقال میدهند این یک تعریف بسیار ساده از شبکه است اما شبکه مجازی چیست ؟ شبکه های مجازی نوعی از شبکههای اجتماعی است که به شکل اینترنتی ارائه میشود شبکه اجتماعی میتواند مفهوم دور هم جمع شدن و تبادل اطلاعات داشته باشد و شکل مجازی این دورهمی به صورت فیزیکی نیست و از طریق پیام صورت میگیرد اما برای اینکه این فضا مسموم و متشنج نشود و کارایی مفید و مثبت داشته باشد احتیاج به مدیریت دارد زیرا فضای مجازی نیز مانند یک جامعه است که باید یک مدیر داشته باشد و قوانین مدیریتی در آن اعمال شود تا هدفمند باشد.
مفهوم مدیریت شبکههای اجتماعی
مدیریت یعنی توانایی اتخاذ تصمیمهای درست و انتخاب هدف و ارائه ایدههای ناب برای رسیدن به هدف که در این مسیر انتخاب شیوه عملکرد بسیار مهم است اینکه یک تصمیم موفق عمل میکند یا خیر وابسته به نحوه اجرای گام به گام سیاستهایی است که برای تحقق آن تصمیم چیده شده است.
مدیری که میخواهد محتوا یا کسبوکار خود را در معرض دید عموم قرار دهد باید به این نتیجه رسیده باشد که چگونه و از چه طریقی نظر مخاطب را جلب کند در واقع چگونه جذب مشتری انجام دهد همیشه ایدههای نو مشتاقان زیادی دارند پس مدیر شایسته مدیری است که بتواند ایدهپرداز باشد و از بدترین موقعیتها به بهترین نحو استفاده و جذب مشتری کند مثلا یک مراسم ختم را در نظر بگیرید که همه درگیر غم و اندوه و فقدان از دست دادن فردی هستند افرادی هم وجود دارند که تنها برای ابراز همدردی در آنجا حضور پیدا میکنند عدهای هم برای اینکه ار خود را رها کردند و در این مراسم حضور دارند گله مند هستند حالا در این شرایط کسی توان مدیریتی دارد که از وضعیت نامطلوب برای خود مطلوبیت بسازد مانند فرد مغازه دار حاضر در مجلسی که مسئولیت تامین وسایل مراسم را به عده میگیرد.
پس مدیریت یعنی قابلیت اخذ بهترین تصمیم در هر شرایطی
در شبکههای مجازی میتوان مدیریتی ایجاد کرد و برای برخی سایتها فرایندی طراحی کرد که مثلا با تشخیص سن افراد اجازه ورود به آن سایت را به هر فردی ندهند یا اینکه مثلا از هرمحتوا به شکلهای گوناگون ارائه دهند زیرا درک بعضی محتواها برای همه افراد ممکن نیست همه این کارها مربوط به مدیریت شبکههای مجازی است البته منظور ما اجرای آنها نیست بلکه ارائه ایده از سوی مدیر و اجرای آن توسط مجریان است.
تشبیه شبکههای مجازی به شرکتهای هرمی
محتوایی که در شبکههای مجازی نشر مییابد مانند عضوگیری شرکتهای هرمی است همانطور که در این شرکتها یک عضو دو عضو به شرکت اضافه میکند و هر کدام از آن دو عضو دو عضو دیگر محتوای تولید شده اگر جذابیت داشته باشد و مخاطب پسند باشد به همین ترتیب نشر مییابد و به سرعت جهان را فرا میگیرد.
مدیریت شبکههای اجتماعی مدیریت خنثی کردن بمب
مدیریت شبکههای مجازی به قدری مهم و استراتژیک و ظریف است که نیازمند بردباری و صبوری است زیرا با کوچکترین اشتباه و درج یک متن و محتوای نامناسب با توجه به فراگیر بودن شبکههای مجازی به سرعت انتشار مییابد و ما میمانیم و یک بمب ساعتی که هر لحظه باید احتمال منفجر شدن آن را بدهیم.
تاثیر شبکههای اجتماعی بر مدیریت شبکههای اجتماعی
هرکدام از شبکههای اجتماعی برای کسبوکاری خاص مناسب است در مدیریت شبکههای مجازی باید قدرت تشخیص بالایی داشت تا تشخیص داد کدام شبکه برای کدام ایده و حرفه موفقتر عمل میکند مثلا برای امر آموزش باید شبکهای انتخاب شود که پیوستن به آن به آسانی ممکن باشد و ترافیک بالایی نداشته باشد برای تبلیغات احتیاج به شبکهای داریم که مخاطبان و کاربران فراوانی دارد تا محتوای ما بیشتر دیده شود.
تیم قدرتمند مدیریت شبکههای مجازی
برای انجام یک کار به بهترین شکل ممکن به یک تیم باتجربه و ماهر نیاز داریم که هر یک از اعضای تیم مسئولیتی متناسب با استعدادهای خود را بپذیرند ایجاد این تیم و محول کردن مسیولیتها به عهده مدیر است در این تیم باید محتوایی تولید شود که در هر زمان و مکان به نیازهای مخاطب پاسخ دهد که اگر غیر از این باشد مدیریت معنایی نمییابد زیرا مدیریت به وجود آمده تا شرایط را به گونهای سامان بخشد و پیش ببرد که مخاطب پاسخ نیاز خود را بیابد.
جمعبندی نهایی
با توجه به مطالب گفته شده پیرامون مدیریت شبکههای اجتماعی به یک تعریف واحد از آن میرسیم اینکه مدیریت شبکههای مجازی بسیار پیچیدهتر و سختتر از دنیای واقعی است زیرا با کوچکترین سهل انگاری حتی به اندازه یک ثانیه ممکن است تمام جهان به هم بریزد مدیریت شبکههای اجتماعی طبق یک نقشه استراتژیک پیش میرود و هرکس باید نقش خود را به درستی ایفا کند تا پازلی را مدیریت کنار هم چیده به هم نریزد.
مدیریت شبکههای مجازی بی شک از آن دست کارهایی است که اهمیت آن به خوبی درک نشده و شاید اصلا به گوشمان نخورده که در جایی از مدیر فلان شبکه مجازی تقدیر و تشکر به عمل آمده باشد. شما می توانید برای سفارش تولید محتوا منلین را انتخاب کنید.
دیدگاه ها