روانشناسی رنگ در تولید محتوا چه تاثیری دارد؟ تولید محتوا در چندین سال گذشته دچار تغییرات و تحولات زیادی شده است و مانند گذشته تولید محتوا نمیشود و از استانداردهای زیادی در تولید محتوا استفاده شده است. که یکی از این ویژگیها روانشناسی رنگ در تولید محتوا است . به اینگونه که رنگها را چگونه در محتوای خود به کار ببریم که مخاطب جذب کارمان شود .
روانشناسی رنگ در تولید محتوا یعنی چی ؟
روانشناسی رنگ یعنی این که با استفاده از رنگها در محتوا کاربران را به استفاده یک محصول یا کمک به تصمیم گیری به خرید یک کالا یا محصول کمک میکند. در واقع با استفاده از رنگها در متقاعد کردن کاربران کمک میکند. در این میان مشکلاتی نیز وجود دارد به عنوان نمونه تمام کاربران و مخاطبان محتوا از یک رنگ خوششان نمیآید ویا این که یک رنگ تأثیر یک نواختی در طول شبانه روز بر روی یک فرد ندارد.
مواد مهم درباره رنگها در تولید محتوا
تحقیقات بسیاری درباره تاثیر رنگها بر روی کار بران بر اساس روانشناسی رنگ در تولید محتوا صورت گرفته است. در این بین سوء تفاهمهای زیادی صورت گرفته به عنوان مثال انتخاب و استفاده از رنگهای دلخواه، تفاوتهای فرهنگی و روشهای تربیتی و آموزشی افراد میتواند تأثیرات بسیار زیادی در انتخاب رنگ در تولید محتوا بگذارد.
بیشتر بخوانید: منظور از اخبار و اطلاعات زرد چیست با مثال
اهمیت رنگ در تولید محتوا و برندینگ
روانشناسی رنگها در تولید محتوا همواره و همیشه به این که رنگها در لوگوها و برندها با اهمیت است اشاره میکند. برندها باید همیشه در ذهن همه قرار گیرد پس بنا بر این هر برند و لوگویی از رنگ خاصی استفاده میکند. هرچه رنگی که در برندها استفاده میشود خاص و منحصر به فرد باشد به خاطر سپردن آنها راحتتر میشود.
تأثیر رنگها در محتوای سایتها
طبق تحقیقاتی که در برخی دانشگاهها انجام شده استفاده از رنگهای خاص در سایتها باعث انتقال پیامهایی به مخاطبان میشود. این فروشگاههای اینترنتی با استفاده از روانشناسی رنگها سایت خود را با رنگهای خاص تغییر داده و باعث افزایش فروش خود شدهاند.
رنگها یکی از مهمترین معیارهایی است که یک گرافیست در کارهای گررافیکی خود به کار میبرد. انتخاب یک رنگ مناسب برای سایت باعث میشود که مخاطبان زیادی جذب محتوا و سایت شود و یا این که باعث دوری از هدف شخص میشود.
انتخاب رنگ مناسب در احساسات افراد تاثیر زیادی دارد. هنگام استفاده از رنگها باید همواره به یک سری نکات دقت کرد:
- اثر رنگ به گونهای است که باعث ترغیب افراد برای خرید یک جنس از سایت میشود.
- رنگها باعث تشدید رفتار ما در برابر یک موضوع نمیشود بلکه اثر خود را به طور واضح در رفتار ما میگذارد.
- یک رنگ در فرهنگ و مناطق مختلف معنای خاصی دارد و تاثیرات متفاوتی دارد.
- هر رنگی پیام خاصی را به چشم بیننده و استفاده کننده از سایت میفرستد.
- و در نهایت میتوان نتیجه گرفت که اگر شخص از رنگهای مناسب و گرافیک خوبی استفاده نکند محکوم به شکست میشود.
رنگهای گرم مثل قرمز، زرد و نارنجی
این رنگها باعث ایجاد احساسهایی مانند آسایش و خصومت و عصبانیت میشود. و استفاده زیاد از این رنگها در تصویر باعث ضعیف شدن برجستگی در کار میشود.
رنگهای سرد مثل سبز، آبی و بنفش
این رنگها احساس آرامش به همان اندازه احساس غم و ناراحتی ایجاد میکند؛ آرام و راحت هستند؛ ممکن است به صورت غیر صمیمی و ساده به نظر میرسد و میتوان به عنوان پس زمینه استفاده کرد.
هر رنگی میتواند معنا و مفهوم خاص خودش را به دنبال داشته باشد و در ما احساسات مختلفی ایجاد میکند. مثلا ممکن است شما با دیدن یک رنگ احساس شادی کند و یا این که با دیدن یک رنگ احساس ناراحتی و غم کنید.
روانشناسی رنگ در بازاریابی تولید محتوا
اگر به بحث بازاریابی علاقمند باشید و به سراغ آن بروید متوجه ارزش رنگها در افزایش فروش خواهید شد. چون که تبلیغات که رنگی باشد بیشتر مورد توجه مشتریان و کاربران سایتی میشود. تا تبلیغات سیاه و سفید. چنانچه به لوگوها و برندهای معروف دقت کرده باشید متوجه استفاده از رنگهای خاص در تبلیغات و کارهای خود شدهاند.
برای این که آدمها رنگهای خاصی را نسبت به رنگهای دیگر ترجیح میدهد دلیلی دارد. این ترجیح دادن و اولویت بندی رنگها اطلاعاتی در باره شخصیت افراد فاش میکند. زیرا هر رنگی دلیل روانشناسی دارد و واکنشی که مغز ما در ارتباط با آن نشان میدهد ارتباط دارد.
هماهنگی رنگها و نرخ تبدیل
اخیرا انتخاب رنگی که بهترین باشد برای طراحی سایت و نرخ تبدیل در وب سایتها به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است. پژوهشهایی که انجام شده نشان میدهد هر چه رنگ و نامی که برای برن انتخاب میکنند دور از ذهن و غیر معمول باشد نیت خریدار را برای خرید محصول افزایش می دهد.
روانشناسی رنگ در بازاریابی و تصورات اشتباه در مورد آن
بیشتر اوقات اولویت بندیهای شخصی، تجربههای بدست آمده، نوع تربیت خانوادگی و اجتماعی، زمینه و تفاوتهای فرهنگی، هر یک از رنگها تاثیر خاصی بر روی افراد میگذارد. در واقع طبیعت متنوع تئوری رنگ بدان معناست که ممکن است هرگز پاسخ قطعی برای انتخاب رنگ مناسب وجود نداشته باشد. البته این به این معنی نیست که ما فکر کردن و تحقیق و پژوهشهای این زمینه را متوقف کنیم. استفاده کردن از پژوهشهای فعلی مواردی را که ما به عنوان پیش فرض گرفتیم را به چالش میکشد وسوالاتی در سطحهای بالاتری مطرح میکند.
دیدگاه ها