تولید محتوا

تولید محتوا چیست و چه فایده‌ای دارد؟

تولید محتوا چیست؟ اگر مار را در شبکه های اجتماعی دنبال کرده باشین میبینین که ما مقالات و محتوای مختلفی رو درباره اینکه تولید محتوا چیست منتشر کردیم و بنده هم به دلیل علاقه ی فراوانی که به تولید محتوا دارم الان از نوشتن این مقاله برای شما واقعا هیجان زده هستم.

شاید از خودتان بپرسید که من چرا این ها را میگویم. متعجب باشید و از من بپرسید که این چه معنی رو میده؟ من دنبال این هستم که واقعا بدونم که تولید محتوا چیست؟ این هارو میگم که شما رو با این شغل که بسیار مهم است در هر کسب و کاری که باید بسیار روی آن سرمایه گذاری شود.

بعد از اینکه توضیحاتی رو دادم که چه کارهایی ما انجام میدهیم و چگونه کمک میکنیم به صاحبان وب سایت ها و مشاغل، فروش را با استفاده از بازاریابی محتوا افزایش داده ایم.الان شما این سوال رو در سرتان دارید که “من هم به فردی با این ویژگی نیاز دارم”. من اینجا مقالاتی رو برای شما منتشر کردم که بتونید محتوا را خودتون تولید کنید.

ولی اگر نمیدانید که تولید محتوا چیست میتوانید با مطالعه ی مقالات سایت به خوبی این موضوع رو متوجه بشین. اگر نیاز به یک گروه موفق و حرفه ای برای تولید محتوای خودتون داشتید می تونید با ما تماس بگیرید تا محتوای شما را بصورت حرفه ای تولید کنیم.

پس تولید محتوا دقیقا چیست ؟

یک تولید کننده محتوا شخصی است که وظیفه ی تولید کردن اطلاعات مربوط به آن شرکت یا آن کسب و کار که میخواهیم در شبکه های اجتماعی یا وب سایت رشد کند و فروش داشته باشد را بر عهده دارد. تولید کنندگان محتوا یک کاربر نهایی یا یک مخاطب خاص را هدف قرار می دهند. تولید کننده محتوا میتواند موارد زیر را برای شرکت ها یا سازمان ها رائه دهد :

  • پست های وب سایت ها
  • خبرنامه های ایمیلی
  • تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی و ویرایش ویدیو
  • کتاب های الکترونیکی
  • طرح های گرافیکی

یا اینکه میتواند محتوای آفلاین باشد. مثل: بروشور،بسته هایی که مشتریان ایجاد می کنند. اما امروزه بیشتر تمرکز افراد و شرکت ها روی محتوای دیجیتالی است. حالا که فهمیدید تولید محتوا چیست ادامه مقاله رو مطالعه کنید.

4 دلیل را برای اینکه بدانید چرا به یک تولید کننده محتوا نیاز دارید را مطالعه کنید

1- محتوا هسته و مرکز برند شما هستند

طراحی سایت ، تصاویر ، فونت ها و رنگ های شما بخش بزرگی از برند شما را تشکیل می دهند. اما محتوا دقیقا آن چیزیست که شما با آن مخاطب و مشتریان خود را قانع میکنید که از شما خرید کنند. گوگل برای وب سایت ها میگوید “محتوا پادشاه است” این به این معنی است که محتوا بخش بسیار ضروری و مهم کسب و کار شما هستند پس باید به آن اهمیت بدهید.

داستان برند تجاری خود را بیان کنید. گفتن داستان نام تجاری شما همان چیزیست که باعث ترغیب و وفاداری مخاطبان و مشتریان شما می شود.برای گفتن داستان برند شما باید از کلمات کلیدی استفاده کنید اینجا است که درک بهتری از تولید محتوا چیست را دارید.

اگر بخواهیم که مثالی در این مورد بزنیم می توانیم به این اشاره کنیم که من اگر یک عکس از خودم در باشگاه بندازم و در شبکه های اجتماعی قرار بدم آیا مشخصه که من دقیقا چه شغلی دارم و چه کاری انجام میدهم؟ اینجا است که کلمات نقش خود را نشان می دهد.

با کلمات میتوانم توضیح دهم که در چه زمینه ای کار میکنم و این عکس مربوط به چه کاری است که من انجام می دهم. این یک استراتژی بازاریابی است و بهتر است که با استراتژی های دیگر با هم ترکیب شود.

2- محتوا ی هدفمند تولید کنید که مشخص شود شغل شما چیست

سایت شما به عنوان فروشگاه اصلی برند شما عمل می کند. شما سایت را برای یک کار دقیق و کاربردی ایجاد کرده اید.در مورد کارهایی که انجام می دهید از بقیه کمک بگیرید نظرات و ایده های بقیه را مد نظر بگیرید.بیایید نگاهی بندازیم به راه هایی که که محتوا می تواندیک رابطه بین شما و مخاطبانتان ایجاد کند :

  • هر پستی که شما در وب سایتتان منتشر می کنید میتواند یک داستان شخصی داشته باشد، با این طریق جدا از اینکه به آن ها آموزش می دهید رابطه ای هم با آن ها ایجاد می کنید.
  • اگر دارید در مورد موضوعی می نویسید که به نوعی با آن دارید مقابله می کنید و نشان می دهید که این موضوع را کامل میفهمید و درک می کنید.آنها هم همین احساس را دارند و احساس درک میکنند و همچنین قادر خواهند بود که با شما ارتباط برقرار کنند.
  • محتوا به شما این کمک را می کند که از صدای شخصی خودتان استفاده کنید تا هر آنچه که در مورد برند شماست به اشتراک بگذارید.

3- محتوا یک راه بسیار عالی برا افزایش بازدید است

همه می دانیم وقتی که به یک وب سایت سر میزنیم و میبینیم که یک سری تصاویر درون سایت هست و توضیحاتی در مورد آن ها وجود ندارد. ما را سردرگم می کند و اصلا نمی توانیم درک کنیم که موضوع آن سایت یا آن تصاویر در چه موردی است و آنجا پی میبریم که واقعا تولید محتوا چیست.

درست است که تصاویر خیلی وجه خوبی است که شما درون مطالبتان از آن استفاده کنید ولی موتور های جستجو از متن ها هم بسیار استقبال می کنند. در واقع مطلبی که با متن شروع می شود را ترجیح می دهند به مطلبی که با تصاویر شروع می شود. شما میتوانید از تصاویر در ادامه ی مطلب به درستی استفاده کنید.

موارد زیادی برای نوشتن محتوای وبسایت وجود دارد. بنابراین بسیار مهم است که ما بیاییم و تمامی آن ها را رعایت کنیم. مثل عناوین و طول پاراگراف ها یا همان اصول سئوی محتوا است که در مقاله ای جدا به آن خواهیم پرداخت.

4- محتوا بازدیدکنندگان وب سایت را یک مجله در نظر میگیرد

حال که فهمیدید که تولید محتوا چیست وقت آن رسیده که شما مخاطبانتان را به سمتی سوق دهید که میخواهید آنها آنجا باشند. در واقع شما با ارتباطی که با مخاطبتان ایجاد میکنید خیلی راحت میتوانید آنها را ترغیب کنید که به آن جایی در واقع هدایت شوند که شما دوست دارید و شما میخواهید. شما می توانید با یک درخواست این کار را انجام دهید و نگذارید که مخاطب مطالب شما را فقط ورق بزند و با یک درخواست ساده آن ها را به صفحه ی پرداخت خود هدایت کنید.

محتوا چیست ؟ 40 تعریف محتوا

امروزه موارد عجیب و غریبی در بازاریابی محتوا رخ می‌دهد، اما بیایید یک قدم عقب‌تر برگردیم و بررسی کنیم که اصلا محتوا چیست ؟ تعریف محتوا چیزی بالاتر و بیشتر از محتوا است. احتمالا در ذهنتان تصوراتی از محتوا دارید و یک پیش زمینه که واقعا به چه چیزی محتوا می‌گویند.

برای اینکه درک بهتری از تولید محتوا و بازاریابی محتوا داشته باشید، لازم است که ابتدا تعریفی درست و صحیح را از محتوا داشته باشید. زمانی را به یاد بیاورید که در مدارس برای اینکه بتوانید در درس زبان یا ریاضی آینده‌ی بهتری داشته باشید، نیاز بود که پایه قوی داشته باشید و زبان یا ریاضی را از همان ابتدا با قدرت شروع کنید تا بتوان در آینده بدون مشکل تمامی مساله یا موضوعات سخت را حل و فصل کرد.

ما در این مقاله 40 تعریف را از بزرگان و اساتیدی که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند را آماده کرده‌ایم. امیدوارم که این 40 تعریف بتواند درک درستی از محتوا را در ذهنتان به وجود آورد. اما ممکن است که این تعاریف پاسخی به یک سوال بزرگتر باشند سوالی مثل اینکه آینده محتوا چیست ؟ 

قدم اول محتوا چیست : محتواها اطلاعاتی علمی، کاربردی و تاکتیکی است

1. محتوا عبارتند از: درگیرکردن، وابسته کردن، قابل اعتماد سازی، جذابیت، سرگرم کننده یا روشنگری در قالب متن، تصویر، فیلم یا فایل‌های صوتی.

2. محتوا اطلاعاتی با کیفیت بالا و مفید هستند، که داستانی را ارائه می‌دهند که با اهداف و احساسات کاربر تعامل دارد. هنگامی که برای اهدافمان بازاریابی محتوا انجام می‌دهیم باید محتوای ما دارای برندمان باشد. هیچ‌گونه تبلیغی هم نداشته باشد.

3. اطلاعاتی طراحی شده برای مصرف، لذت بردن و به اشتراک گذاشتن.

4. مکالمه‌ی عمومی که بین شما و بازدیدکننده‌تان اتفاق می‌افتد. یک نوع محتوای یک طرفه داریم مثل مکالمه‌ی شما با بازدیدکننده، محتوای دو طرفه مکالمه‌ای بین بازدیدکننده و شما.

5. محتوا به هر شکلی (صوتی، متنی، تصویری) ارائه می‌شود. باعث سرگرم شدن و روشنگری افرادی که آن را می‌خوانند می‌شود.

6. این مطالبی که شما منتشر می‌کنید: متن، صوت، تصویر، سخنرانی و … که در وبلاگ‌ها، صفحات وب و حساب‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

7. متن‌ها، عکس‌ها، فیلم و صدا این ها محتوا هستند.

8. محتوا مجموعه ای از اطلاعات، ایده‌ها و پیام‌هایی است که به نوعی از قالب نوشتاری، تصویری یا صوتی برای استفاده دیگران منتشر شده است.

9. محتوا چیزی است که شما تولید می کنید که مخاطب شما با حواس خود از آن استفاده کند.

10. محتوا چیزی است که بصورت پراکنده یا برنامه‌ریزی شده تولید و منتشر می‌شود. و می‌توان از این محتوا برای ایجاد محتوایی بیشتر استفاده کرد.

محتوا سازی چیست و چگونه انجام می شود؟

محتوا سازی چیست؟ محتوا یعنی مضمون، یعنی مفهوم، مفهمومی که برای انتقال به مخاطب صورت میگیرد حال میخواهد به صورت یک نوشته باشد یا به صورت یک شکل یا تصویر و یا حتی به صورت یک صوت نمایان شود. به مراحل تدریجی و مداوم که باعث میشود مخاطب برای لحظه ای متوقف شده و به سوی مفاهیم ارائه شده کشش پیدا کند و بدنبال خود پیشرفت و سودآوری را به همراه آورد تولید محتوا می گویند.

تولید محتوایی در ظاهر کار آسانی است ولی در باطن نه، چرا که باعث میشود انسانی که روزانه با انواع سوظن و بد گمانی ها سروکار دارد برای چند لحظه جذب شده و ببیند و بخواند و در ذهن خود به کلمه اعتماد فکر کند.

پس از آنکه طراحی پیج یا سایت مان در صفحه های مجازی به پایان رسید اینک نوبت به بخش حساس و اساسی یعنی تولید محتوا میرسد که انواع گوناگونی را ازجمله آموزشی، تفریحی، آگاهی رسانی و صنف های متفاوت  تبلیغات تولید محتوا و… را در برمی گیرد.

اساسی ترین نوع محتوا شامل زیر می باشند:

  1. محتوای مکتوب که شامل هر نوع نوشته و متنی میشود
  2. محتوای مصور یا تصویری
  3. محتوای صوتی
  4. محتوای ویدئویی که انواع فیلم ها را در بر میگیرد
  5. محتوای نرم‌افزاری

اما چیزی که این روزها حرف اول را در سطح جهانی میزند کیفیت محتواست، این کیفیت است که باعث می‌شود درجه وب‌سایت ما به‌طور مؤثری پیشرفت کند. حتی سئو هم بر همین روش تأکید دارد؛ چی؟ پرسیدید سئو یعنی چی؟ الان بطور کامل برایتان توضیح میدم:

سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی موتور جستجو معادل فارسی Search Engine Optimization است و بسیار در محتوا سازی اهمیت دارد. همگی ما به موتور های جستجو از قبیل گوگل، یاهو، اپرا و… آشنایی داریم. حال میخواهیم بیشتر با معنای  بهینه سازی آشنا شویم. بهینه سازی یعنی پیدا کردن بهترین پاسخ در بین وضعیت های موجود است. روزانه میلیون ها کاربر از طریق گوگل یا موتور های جستجوی دیگر برای یافتن جواب سوالات و نیاز های خود اقدام میکنند.

سئوکار کیست؟

شاید وقتی که یک فرد شغل خودش را با عنوان سئوکار به شما معرفی کند شما دچار تعجب یا خیرگی شوید، اما واقعا تخصص اصلی سئو کار ها چیست؟  یک متخصص سئو با تحلیل و بررسی به دنبال موضوعاتی می گردد که مقبولیت عام آنها در موتورهای جستجو در حال افزایش روز افزون است و با بکار گیری  اقداماتی سعی در ارتقای هرچه بیشتر سایت یا پیج برای رسیدن به هدف نهایی یعنی سودآوری را دارد.

محتوا سازی تولید محتوا چیست

قدم اول، چرا باید محتوا تولید کنیم ؟

برای اینکه زندگی ما تنها دیگر به بخشه حقیقی آن محدود نمیشود بلکه بخش مجازی نیز به آن اضافه شده است پس باید به همان میزان که برای بخش حقیقی آن وقت صرف میکنیم کمتر یا بیشتر که بستگی به خودمان دارد را صرف بخشه مجازی هم بکنیم. چون تولید محتوا کار انسان مدرن است. زیرا انسان همواره بدنبال دانستن و آگاهی بوده و هست و محتوا یکی از بهترین راه های یادگیری و ارتقای فردی است.

به خاطر اینکه همان طور که در زندگی واقعی مان از هر راهی برای  بودن و حضور تاثیر گذار بهره میبریم برای حضور تاثیرگذار در دنیای مجازی هم راهی به جز تولید محتوا نداریم. چون محتوا همچون داشتن مدرک و سندی اعتمادسازی می‌کند و پیوستگی را به همراه می آورد. زیرا که انسان برای شناختن هر چیزی به مفاهیم و محتوای مناسب نیاز دارد.

امروزه سرتاسر جهان از انواع و اقسام تبلیغات پر شده است و تنها تولید محتوا سبب متفاوت بودن می شود. برای اینکه محتوا و خدمات کسب و کار های دنیای امروز میزان تقاضا را بالا برده است.

قدم دوم، چگونه شروع کنیم؟

چه چیز هایی شامل محتوا می شود؟ آیا قسمتی از سریالی که به آن نگاه میکنیم؟ آیا اطلاع رسانی خبری که در اینستاگرام زیر پست افراد مشهور میبینیم؟ آیا دستور پخت یک غذا هم محتوا به شمار می آید؟ و پاسخ همه این سوالات مثبت است، زیرا که پیرامون ما را انواع و اقسام محتوا احاطه کرده اند. حتی چیزی که به آن فکر میکنیم هم به خودی خود یک محتواست. حال که فهمیدیم محتوا قالب های گوناگونی دارد بهتر است به سراغ شناسایی معروف ترینه آنها برویم.

محتوای مکتوب

از گذشته تا به امروز همه ما شاهده انواع نوشته های انسان بوده ایم نوشته هایی که از نقاشی بروی دیوار های غار ها شروع شد و رفته رفته به خط و نوشتن بروی کاغذ و امروزه نیز به مدرن ترین نوع آن که همه با گونه های آن اشنایی داریم رسیده است. پس همگی ما به کهن ترین و ماندگار ترین نوع محتوا بیشتر اعتماد میکنیم و این در سطح جهانی به اثبات رسیده است. به همین خاطر است که مهم ترین اتفاقات جهان هنوز هم در قالب نوشته به دست مردم میرسد. و همانطور که همه ما میدانیم کتاب حرف بیشتری نسبت به فیلم برای گفتن دارد.

محتوا سازی تصویری

رسانه های تصویری همچون اینستاگرام، فیسبوک، تلگرام و… باعث روی آوردن بیش از پیش مردم به این نوع از فضاها شده است و همین پلی برای رسیدن صاحبان کار به سود مالی و پیشرفت شده است. دلیل برتری این نوع محتوا نسبت به محتوای متنی آن است که زحمت گردآوری بهترین و مؤثر ترین کلمات را به خود نمی دهد و همواره تولید آن راحت از بقیه محتوا هاست. علم نیز ثابت کرده است که 93 درصد ارتباطات انسانی از طریق دیدن شکل می گیرد.

محتوا سازی صوتی

آوا و صوت نیز تاکنون تاثیر بسزایی در انتقال مفاهیم داشته است و به همین دلیل است که امروزه در این دنیای مدرن هنوز هم چیزی نتوانسته جایگزین رادیو شود و افراد مسنی را میبینیم که ساعت ها منتظر پخش شدن برنامه مورد علاقه شان ازجمله موسیقی، داستان های درام و صحبت های طنز و… از رادیو می نشینند.

محتوا سازی ویدئویی

امروزه تغییرات روزافزون در زندگی سبب حذف یکسری عادت ها و جایگزین شدن عادت های دیگر شده است؛ مثلا مردم نسبت به عکس و فیلم بیشتر از نوشته گرایش نشان میدهند و دیگر کسی حوصله خواندن متن های طولانی را ندارد و اینکه دیگر کمتر کسی به سراغ روزنامه ها و کتاب ها میرود نیز از همین تغییرات محسوب میشود. و باز هم صاحبان کسب و کار از همین تغییرات به سمت پیشرفت کار خود استفاده کردند.

به این نکته آگاهند که تنها با تولید محتوای ویدئویی که شامل نکات تعریفی و آموزشی است یا فیلمی که از اجرای یک قطعه زیبای موسیقی توسط موسیقیدانی بزرگ است یا ویدئویی از سخنرانی افراد مشهور و غیره و غیره و هر آنچه که مورد پسند مخاطب واقع شود می تواند به سمت موفقیت سوق دهد.

امتیاز کل
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

محمد رضایی

به دلیل علاقه ی زیاد به دیجیتال مارکتینگ تصمیم به راه اندازی وب سایتی در این مورد گرفتم، برای کسب دانش بیشتر در دوره های حرفه ای تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ، سئو، کپی رایتینگ، وبمستری، فوتوشاپ حرفه ای، برنامه نویسی و نویسندگی حرفع ای شرکت کردم. 7 سال هست که در این زمینه فعالیت دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن