author avatar
بروزرسانی در تاریخ 2021/02/16

محتوای زرد چیست؟ خبرهای افراد مشهور در ویلاهای شخصی‌شان، راز قتل‌های خانوادگی، فلان بازیگر معروف متهم به رسوایی اخلاقی شده است. یا فوتبالیست‌ها چه خودروهایی سوار می‌شوند و…. احتمالاً این تیترها را قبلاً در سایت‌ها که در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. این خبرها  در هیچ دسته بندی معمولی قرار نمی‌گیرند به این سبک از محتوا، محتوای زرد گفته می‌شود. و به رسانه‌هایی که با تبعیت از این سبک می‌خواهند مخاطبان را به سمت خود بکشانند رسانه‌های زرد گفته می‌شود.

اگر سوال‌تان این است که زرد نویسی یعنی چه؟ باید بگوییم به بزرگنمایی‌هایی که حل یک اتفاق خاص در مورد افراد مشهور صورت می‌گیرد محتوای زرد گفته می‌شود. همانطور که در بالا مشاهده کردید چند نمونه از تیترهای زرد را به شما نمایش دادیم. که این اخبار زرد معمولا به افراد تاثیرگذاری نسبت داده می‌شود که، بتواند جنجالی به پا کند و مخاطبان را به سمت موضوع بکشاند. توصیه می‌شود که از این محتوا استفاده نشود چون دیگر همه می‌دانند که این نوع محتوا به گونه‌ای عمل می‌کند که سودی برای کاربر ندارد.

علاقه داشتن به سرک کشیدن در زندگی افراد معروف و دیگران سوژه خوبی برای کسانی شده که محتوای زرد می‌نویسند. این افراد با استفاده کردن از این تکنیک مخاطبان را به سمت محتوا و پست‌های خود می‌کشانند. بیشترین بازخوردی به این نوع محتوا دارد در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام است.

تولید محتوای زرد چگونه صورت می‌گیرد؟

برای تولید کردن محتوای زرد اصل‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. 1- حاشیه 2- بزرگنمایی. معمولاً کسانی که از این نوع محتوا استفاده می‌کنند، علاوه بر این دو اصل به نکات دیگری هم توجه زیادی دارند. به طور مثال از تیترهای خاصی برای این نوع محتوا استفاده می‌کنند. عکس‌های زیادی در این محتوا به کار می‌رود که توجه کاربران را برانگیزد. احساسات افراد را بر می‌انگیزند. اخبار جنجالی منتشر می‌کنند. حوادثی که جنبه خشونت دارند منتشر می‌کنند. و به حریم ممنوعه مردم ورود می‌کنند.

اما منظور از اخبار و اطلاعات زرد چیست؟ اگر بخواهیم توضیحی در این باره بدهیم زمانی که حادثه‌ای تلخ اتفاق می‌افتد و همه از آن ناراحت می‌شوند. این رسانه‌ها با تلاش زیاد سعی در شعله‌ور کردن احساسات مخاطبان دارند. تولید محتوای زرد معمولاً در هر جامعه‌ای متفاوت است و این بدان معناست که به رفتار خود افراد مشهور مثل بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و چهره‌های سیاسی بستگی دارد. این رسانه‌ها از یک سری تکنیک استفاده می‌کنند که  بتوانند جنجالی به پا کنند یا یک شایعه در بین مردم پخش کنند که همانند یک محتوای ویروسی وایرال شود.

زرد نویسی یعنی چه؟

زرد نویسی را اگر بخواهیم به گونه‌ای بیان کنیم که خیلی هم برای شما آشنا باشد، این گونه است که این افراد برای افزایش اقبال عمومی و همچنین جمع کردن طرفدار و فالوور در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری جنجالی به پا می‌کنند. احساسات زودگذر را در مخاطب  فعال می‌کنند و یک داستان پردازی دراماتیک را برای مخاطب تعریف می‌کنند که با خواندن آن احساسات فرد جریحه‌دار شود.

یک زمانی بود که یک گور پیدا شده بود. در واقع قبر پدر اسکندر مقدونی بود. به خوبی به یاد دارم که یکی از همین رسانه‌ها تیتر زده بود ”  گور پدر اسکندر مقدونی”  فرد با خواندن این تیتر ابتدا یک ذهنیت  نسبت به موضوع پیدا می‌کند و ترغیب می‌شود که این محتوا را ببیند، و آن حس کنجکاوی که در سر دارد را تخلیه کند.  زمانی که به متن مراجعه می‌کند و مقاله را که می خواند متوجه می‌شود قبری که پیدا شده متعلق به پدر اسکندر مقدونی بوده است.  آن‌جا است که متوجه می‌شود این یک عنوان برای جذب او و ترغیب به خواندن این مقاله است.

بیشتر بدانید  محتوای آماده سئو شده شگفت انگیز برای کسب رتبه اول در 10 روز!

در همین رسانه‌ها تیتر زده شده بود که بازیکن پیشین امید استقلال به آرسنال پیوست. اما زمانی که متن را می‌خواند متوجه می‌شود که بازیکن به تیم آرسنال کیف در اوکراین پیوسته است، نه تیم آرسنال در لیگ برتر انگلیس، اگر شما چنین محتوایی در مقابل‌تان قرار گیرد چه واکنشی نشان می‌دهید؟ واکنش‌تان را در کامنت‌ها بنویسید تا ما بتوانیم محتوای جامعی در این خصوص تولید کنیم، همچنین با دانستن نظرات شما است که می‌توانیم، کیفیت محتوا را برای شما دو چندان کنیم.

انواع محتوای زرد

محتوایی که ارائه می‌شود نسبت به مخاطب و رسانه انواع مختلفی دارد. زمانی که ما از این گونه محتوا صحبت می‌کنیم، منظور تیم های تولید محتوا نیستند. معمولا  این تیم ها با دانستن این نکات  سفارش تولید محتوای متنی برای سایت و شبکه های اجتماعی که دریافت می‌کنند را در یک چهارچوب درست می‌نویسند و اصلاً از این محتوا استفاده نمی‌کنند‌.

رسانه‌های زرد چگونه کار می کنند؟

رسانه‌های زرد آن قدر هم پیچیده کار نمی‌کنند اما کار آن‌ها بسیار حساب شده است آنچه بیشتر مورد توجه این رسانه‌ها است تمرکز کردن روی احساسات مخاطب‌ها و  به وجود آوردن حاشیه  است.  آنچه هم که بیشتر مورد استفاده در این رسانه‌ها است استفاده کردن از جنجال آفرینی‌های خبری، شایعه پراکنی، استفاده کردن از عقاید و گرایش های سیاسی است. همان‌طور که می‌دانید نباید از رسانه‌های زرد انتظار داشته باشیم که واقع گرایانه و منصفانه خبررسانی کنند. اصلی که این رسانه‌ها دنبال می‌کنند در واقع کشیدن مخاطب به سمت خودشان است و اصلاً علاقه‌ای به گفتن واقعیت‌ها ندارند.

 تیتر زرد در محتوا چگونه است؟

اصلی‌ترین بخش که در یک محتوای زرد باید رعایت شود تیتر آن است. در تمامی محتوا تیتر نقشی اصلی را ایفا می‌کند. این تیتر است که می‌تواند مخاطب را به سمت آن مطلب  بکشاند. به همین دلیل تیتر زرد نقش اصلی در ایجاد یک محتوای زرد دارد. ابتدا شخص باید تیتری را انتخاب کند که بتواند احساسات مخاطب را برانگیزد و موضوع را اغراق آمیز و مهیج توصیف کند.  زمانی‌که تیتر زرد انتخاب می‌شود بیشتر تمرکز بر این است که یک ابهام در ذهن مخاطب ایجاد و مخاطب را ترغیب کند که برای دانستن ادامه این موضوع به داخل آن محتوا رجوع کند. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم در تیتر قرار نیست موضوع لو داده شود. ترفندهایی که در نوشتن تیتر به کار برده می‌شود به این گونه است که معمولاً کوتاه و جذاب نوشته می‌شود. همچنین از یکسری کلمات استفاده می‌شود که برای تمامی مخاطبان قابل فهم باشد.

 خبر زرد چیست؟ + نحوه تشخیص آن

در حالت کلی اخبار را می‌توان به انواع مختلفی دسته بندی کرد در این دسته بندی خبر زرد نیز یکی از این گزینه ها است. البته که این گزینه برای خبرنگاران چندان خوشایند نیست اما متاسفانه این دسته از خبرها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. برای این‌که بدانیم و تشخیص دهیم یک خبر  زرد  است یا نه نیازی به هیچ ابزار یا نرم افزار تولید محتوایی نیست. کافیست کمی تمرکز خود را روی مطلب بگذاریم و اگر دیدیم مطلب به حاشیه‌ها پرداخته و موضوع را بزرگ کرده است نتیجه می‌گیریم که این یک محتوا و خبر زرد است.

دیدگاه ها

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *