محتوای زرد و اخبار و اطلاعات زرد چیست
author avatar
بروزرسانی در تاریخ 2021/05/24

محتوای زرد چیست؟ خبرهای مثل افراد مشهور در ویلاهای شخصی‌شان، راز قتل‌های خانوادگی، فلان بازیگر معروف متهم به رسوایی اخلاقی شده است. یا فوتبالیست‌ها چه خودروهایی سوار می‌شوند و…. احتمالاً این تیترها را قبلاً در سایت‌ها یا در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اید. این خبرها  در هیچ دسته بندی معمولی از محتوا قرار نمی‌گیرند به این سبک از محتوا، محتوای زرد گفته می‌شود. به رسانه‌هایی که با تبعیت از این سبک می‌خواهند مخاطبان را به سمت خود بکشانند رسانه‌های زرد گفته می‌شود.

اگر سوال‌تان این است که زرد نویسی یعنی چه؟ باید بگوییم به بزرگنمایی‌هایی که حول یک اتفاق خاص در مورد افراد مشهور صورت می‌گیرد محتوای زرد گفته می‌شود. همانطور که در بالا مشاهده کردید چند نمونه از تیترهای زرد را به شما نمایش دادیم. که این اخبار زرد معمولا به افراد تاثیرگذاری نسبت داده می‌شود که، بتواند جنجالی به پا کند و مخاطبان را به سمت موضوع بکشاند. توصیه می‌شود که از این محتوا استفاده نشود چون دیگر همه می‌دانند که این نوع محتوا به گونه‌ای عمل می‌کند که سودی برای کاربر ندارد.

علاقه داشتن به سرک کشیدن در زندگی افراد معروف و دیگران سوژه خوبی برای کسانی شده که محتوای زرد می‌نویسند. این افراد با استفاده کردن از این تکنیک مخاطبان را به سمت محتوا و پست‌های خود می‌کشانند. بیشترین بازخوردی به این نوع محتوا دارد در شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً اینستاگرام است.

تولید محتوای زرد چگونه صورت می‌گیرد؟

برای تولید کردن محتوای زرد اصل‌هایی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد. 1- حاشیه 2- بزرگنمایی. معمولاً کسانی که از این نوع محتوا استفاده می‌کنند، علاوه بر این دو اصل به نکات دیگری هم توجه زیادی دارند. به طور مثال از تیترهای خاصی برای این نوع محتوا استفاده می‌کنند. عکس‌های زیادی در این محتوا به کار می‌رود که توجه کاربران را برانگیزد. احساسات افراد را بر می‌انگیزند. اخبار جنجالی منتشر می‌کنند. حوادثی که جنبه خشونت دارند منتشر می‌کنند. و به حریم ممنوعه مردم ورود می‌کنند.

اما منظور از اخبار و اطلاعات زرد چیست؟ اگر بخواهیم توضیحی در این باره بدهیم زمانی که حادثه‌ای تلخ اتفاق می‌افتد و همه از آن ناراحت می‌شوند. این رسانه‌ها با تلاش زیاد سعی در شعله‌ور کردن احساسات مخاطبان دارند. تولید محتوای زرد معمولاً در هر جامعه‌ای متفاوت است و این بدان معناست که به رفتار خود افراد مشهور مثل بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و چهره‌های سیاسی بستگی دارد. این رسانه‌ها از یک سری تکنیک استفاده می‌کنند که  بتوانند جنجالی به پا کنند یا یک شایعه در بین مردم پخش کنند که همانند یک محتوای ویروسی وایرال شود.

محتوای زرد چیست؟ آیا از این محتوا استفاده کنیم؟

زرد نویسی یعنی چه؟

زرد نویسی را اگر بخواهیم به گونه‌ای بیان کنیم که خیلی هم برای شما آشنا باشد، این گونه است که این افراد برای افزایش اقبال عمومی و همچنین جمع کردن طرفدار و فالوور در اینستاگرام یا هر شبکه اجتماعی دیگری جنجالی به پا می‌کنند. احساسات زودگذر را در مخاطب  فعال می‌کنند و یک داستان پردازی دراماتیک را برای مخاطب تعریف می‌کنند که با خواندن آن احساسات فرد جریحه‌دار شود.

یک زمانی بود که یک گور پیدا شده بود. در واقع قبر پدر اسکندر مقدونی بود. به خوبی به یاد دارم که یکی از همین رسانه‌ها تیتر زده بود ”  گور پدر اسکندر مقدونی”  فرد با خواندن این تیتر ابتدا یک ذهنیت  نسبت به موضوع پیدا می‌کند و ترغیب می‌شود که این محتوا را ببیند، و آن حس کنجکاوی که در سر دارد را تخلیه کند.  زمانی که به متن مراجعه می‌کند و مقاله را که می خواند متوجه می‌شود قبری که پیدا شده متعلق به پدر اسکندر مقدونی بوده است.  آن‌جا است که متوجه می‌شود این یک عنوان برای جذب او و ترغیب به خواندن این مقاله است.

بیشتر بدانید  تولید محتوای خلاقانه با 11 ایده شگفت انگیز

در همین رسانه‌ها تیتر زده شده بود که بازیکن پیشین امید استقلال به آرسنال پیوست. اما زمانی که متن را می‌خواند متوجه می‌شود که بازیکن به تیم آرسنال کیف در اوکراین پیوسته است، نه تیم آرسنال در لیگ برتر انگلیس، اگر شما چنین محتوایی در مقابل‌تان قرار گیرد چه واکنشی نشان می‌دهید؟ واکنش‌تان را در کامنت‌ها بنویسید تا ما بتوانیم محتوای جامعی در این خصوص تولید کنیم، همچنین با دانستن نظرات شما است که می‌توانیم، کیفیت محتوا را برای شما دو چندان کنیم.

انواع محتوای زرد

محتوایی که ارائه می‌شود نسبت به مخاطب و رسانه انواع مختلفی دارد. زمانی که ما از این گونه محتوا صحبت می‌کنیم، منظور تیم های تولید محتوا نیستند. معمولا  این تیم ها با دانستن این نکات  سفارش تولید محتوای متنی برای سایت و شبکه های اجتماعی که دریافت می‌کنند را در یک چهارچوب درست می‌نویسند و اصلاً از این محتوا استفاده نمی‌کنند‌.

رسانه‌های زرد چگونه کار می کنند؟

رسانه‌های زرد آن قدر هم پیچیده کار نمی‌کنند اما کار آن‌ها بسیار حساب شده است آنچه بیشتر مورد توجه این رسانه‌ها است تمرکز کردن روی احساسات مخاطب‌ها و  به وجود آوردن حاشیه  است.  آنچه هم که بیشتر مورد استفاده در این رسانه‌ها است استفاده کردن از جنجال آفرینی‌های خبری، شایعه پراکنی، استفاده کردن از عقاید و گرایش های سیاسی است. همان‌طور که می‌دانید نباید از رسانه‌های زرد انتظار داشته باشیم که واقع گرایانه و منصفانه خبررسانی کنند. اصلی که این رسانه‌ها دنبال می‌کنند در واقع کشیدن مخاطب به سمت خودشان است و اصلاً علاقه‌ای به گفتن واقعیت‌ها ندارند.

محتوای زرد چیست؟ آیا از این محتوا استفاده کنیم؟

 تیتر زرد در محتوا چگونه است؟

اصلی‌ترین بخش که در یک محتوای زرد باید رعایت شود تیتر آن است. در تمامی محتوا تیتر نقشی اصلی را ایفا می‌کند. این تیتر است که می‌تواند مخاطب را به سمت آن مطلب  بکشاند. به همین دلیل تیتر زرد نقش اصلی در ایجاد یک محتوای زرد دارد. ابتدا شخص باید تیتری را انتخاب کند که بتواند احساسات مخاطب را برانگیزد و موضوع را اغراق آمیز و مهیج توصیف کند.  زمانی‌که تیتر زرد انتخاب می‌شود بیشتر تمرکز بر این است که یک ابهام در ذهن مخاطب ایجاد و مخاطب را ترغیب کند که برای دانستن ادامه این موضوع به داخل آن محتوا رجوع کند. اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم در تیتر قرار نیست موضوع لو داده شود. ترفندهایی که در نوشتن تیتر به کار برده می‌شود به این گونه است که معمولاً کوتاه و جذاب نوشته می‌شود. همچنین از یکسری کلمات استفاده می‌شود که برای تمامی مخاطبان قابل فهم باشد.

 خبر زرد چیست؟ + نحوه تشخیص آن

در حالت کلی اخبار را می‌توان به انواع مختلفی دسته بندی کرد در این دسته بندی خبر زرد نیز یکی از این گزینه ها است. البته که این گزینه برای خبرنگاران چندان خوشایند نیست اما متاسفانه این دسته از خبرها طرفداران بسیاری پیدا کرده است. برای این‌که بدانیم و تشخیص دهیم یک خبر  زرد  است یا نه نیازی به هیچ ابزار یا نرم افزار تولید محتوایی نیست. کافیست کمی تمرکز خود را روی مطلب بگذاریم و اگر دیدیم مطلب به حاشیه‌ها پرداخته و موضوع را بزرگ کرده است نتیجه می‌گیریم که این یک محتوا و خبر زرد است.

شاید بهتر باشد که برای تعریف محتوای زرد اینگونه بگوییم که در قبل از این روش تنها برای سلبریتی ها استفاده میشد؛ اما در حال حاضر در تمام ضمینه ها می توان این روش از جذب مخاطب را دید. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم هدف اصلی این نوع نوشته ها تمرکز بر روی حواشی و بزرگنمایی کردن است تا از طریق آن مخاطب را وادار به خواندن مطلب کنند.

مطلب و محتوای زرد و جذب مخاطب

زرد نویسی از دو عامل برای محبوبیت در بین خوانندگان استفاده می کند. ابتدا با ابهامی که در موضوع است و سپس اهمیتی که موضوع دارد. در این دو عامل هرچه اهمیت و ابهام بالاتر باشد ضریب نفوذ پیام رسانه زرد در بین مخاطبان افزایش می یابد.

بیشتر بدانید  نگارش محتوا چیست و چه اصولی دارد؟

البته زرد نویسی ها، سایت ها و نشریات زرد همیشه موفق نمی شوند. در واقع آن دسته از محتوایی مورد اقبال مخاطب قرار می گیرد که با توجه به یک نیاز و شناخت درست مخاطب ایجاد شده باشد. همیشه به روز بودن سوژه نقش مهمی در تاثیر گذاری محتوا دارد. چندی پیش موزیکی وایرال شده بود که در آن خواننده کلمه Think را درست تلفظ نمی کرد. شاید این موزیک برای شما هم آشنا باشد. بله این هم یک محتوای زرد است! زمانی که موزیک منتشر شد همه به انتقاد از خواننده پرداختند که چرا تلفظ درستی از کلمات گفته شده ندارد اما در ادامه مشخص شد که هدف خواننده ایجاد حاشیه و وایرال کردن ویدئو بوده تا بتواند خود را در بین مردم بیشتر معروف کند.

هر چقدر هم که افراد به این موضوع علاقه نداشته باشند مهم نیست در حقیقت موضوع اصلی و مهم برای منتشر کنندگان این ویدئو مورد بحث قرار گرفتن و وایرال شدن با استفاده از تکنیک زرد نویسی بود. که به خوبی هم این ایده را عملی کردند و در بحث بروز بودن سوژه هم به درستی کار کردند.

اگر می خواهید چند نمونه تیتر زرد ببینید بهتر است به اینستاگرام و پیج هایی که در مورد سلبریتی ها اخبار منتشر می کنند سر بزنید. در حال حاضر اینستاگرام بهترین منبع برای دیدن این اخبار است. با محبوبیت روز افزون اینستاگرام در ایران، پای رسانه ها و سایت های زرد هم به این شبکه اجتماعی باز شده و با یک تیتر بزرگ و البته زرد مخاطب را به سمت مطالب خود می کشانند و باعث بالا رفتن بازدید خود می شوند.

محتوای زرد چیست؟ آیا از این محتوا استفاده کنیم؟

خبرنگاری زرد به چه کسی گفته می شود؟

خبرنگاری زرد هم به خبری گفته می شود که به دنبال ایجاد حاشیه و التهاب باشد. معمولا این افراد برای اینکه بتواند کیفیت و تمرکزشان را بالا ببرند، تنها بر روی یک موضوع خاص فعالیت می کنند به طور مثال آن هایی که در خصوص هنرمندان یا ورزشکاران خبر تولید می کنند با خبرنگارهایی که برای سیاست مداران به تولید خبر می پردازند متفاوت هستند. همیشه بحث رقابت در بین این رسانه ها مطرح است و رسانه ای که بروز تر باشد می تواند این رقابت را برنده شود. اما زمانی که یک خبر جدید منتشر می شود و همه می خواهند از آن برای جذب مخاطب استفاده کنند، رسانه ای موفق تر است که حاشیه بیشتری با استفاده از آن مطلب ایجاد کند. ما در مقاله ای جدا در مورد نحوه انتخاب کردن عنوان مناسب صحبت کرده ایم که توصیه می کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

وب سایت دانشگاه ایالتی تنسی در مورد روزنامه و خبرگزاری های زرد این گونه نوشته است.

اگر می خواهید بدانید که اخبار و اطلاعات زرد چگونه است باید گفت روزنامه نگاری های زرد معمولا به داستان های شور انگیز یا مغرضانه ای گفته می شود که روزنامه ها و رسانه ها آن را به عنوان یک حقیقت عینی منتشر می کنند.

این اصطلاح توسط روزنامه نگارانی که در اواخر قرن نوزدهم زندگی می کردند ابداع شده است. روزنامه نگاری های زرد در اواخر دهه 1800 با روی آوردن به سمت داستان سرایی در مورد اشخاص مشهور موضوعاتی را در مورد آن ها به نمایش می گذاشت که حقیقت نداشت.

ویلیام راندولف هرست، ناشر روزنامه نیویورک ژورنال، و رقیب سرسخت وی، جوزف پولیتزر، ناشر دنیای نیویورک، خود را به عنوان بنیان گذاران روزنامه نگاری زرد می دانند.

چنین روزنامه نگاری دارای مشخصات زیر بود:

  • از عناوین و تصاویر بزرگ و گرافیک های غالب برای محتوای زرد خود استفاده می کنند.
  • داستانی که در عنوان مقاله یا مطلب وجود دارد با داستان کامل مطلب متفاوت است.
  • با ملتهب کردن احساسات مردم سعی در دیده شدن مطلب خود دارند.
بیشتر بدانید  برنامه ریزی کردن برای خرید رپورتاژ آگهی

مطبوعات محافظه کار با تحریم کردن این روزنامه ها سعی در متوقف کردن آن ها داشتند و بر این باور بودند که این کار به معنای رفتار نادرست در جمع آوری اخبار است و باید این نمومه رسانه های زرد را محدود کنند. اما این کار نه تنها نتوانست جلوی این نوع روزنامه نگاران را بگیرد بلکه باعث شد بیشتر در بین مردم دیده شوند و افراد به مطالعه بیشتر مطالب آن ها بپردازند. در کل تحریم کردن آن ها نتیجه معکوسی داشت. از این رو تعداد تیراژ آن ها نیز بالاتر رفت و با گسترش دادن کار خود در شهر های دیگر باعث رشد این نوع اخبار شدند.

اخبار و اطلاعات زرد چیست؟ نگاهی به خبر های جعلی

اخبار جعلی سابقه زیادی در روزنامه های سراسر جهان دارند. این مسئله در تمام دنیا به وجود می آید که برخی رسانه ها قصد فریب دادن مخاطب را دارند و مختص یک کشور خاص نیست. این نوع اخبار عموما برای افرادی نوشته می شود که یک حس کنجکاوی نسبت به تمامی مسائل دارند. به همین دلیل بسیاری از زوطنامه نگاران و تولید کنندگان محتوا با سو استفاده کردن از این موضوع و با نوشتن تیتری واقعا تاثیر گذار و شوکه کننده مخاطب را به سمت خود می کشانند.

اخبار زرد چیست با مثال

چند وقت پیش عکسی در اینستاگرام پست شده بود، راز قتل خانگی آمیتا باچان، با کمی دقت و تامین متوجه شدم که مطمئا چنین اتفاقی نیفتاده و تنها شخصی که این عکس را پست کرده است، قصد دارد من به عنوان کاربر روی آن کلیک کنم و به این پیج سر زده و آن ها را فالو کنم. بلافاصله از محتوا گذشته و به ادامه کار خودم پرداختم.

اما اگر کسی این عکس را میدید که با محتوای زرد آشنایی نداشت چه واکنشی نشان می داد؟ قطعا در بیشتر موارد شخص بر روی عکس کلیک می کرد و سعی داشت محتوای آن عکس را دقیق تر بخواند و از موضوع با خبر شود. درست زمانی که شخص با خواندن مطلب متوجه شود که این یک خبر جعلی است و اتفاق دیگری رخ داده، قطعا با یک تجربه کاربری بد آن صفحه یا پیج اینستاگرامی را رها کرده و به سراغ پیج های دیگر می رود.

این نوع اخبار و اطلاعات زرد که با مثال توضیح دادیم باعث جلب توجه می شوند. اما درست در زمانی ما بیشترین بهره را می‌توانیم از این نوع خبر های جعلی ببریم که آن ها را به سبک خودمان نوشته باشیم و محتوای درون آن کاملا با محتوایی که در عنوان هست مطابقت داشته باشد.

هرچند که توصیه می کنم از این نوع محتوا به هیچ وجه استفاده نکنید! تمرین های زیادی وجود دارد که با انجام دادن آن ها می‌توانید محتوای بهتری بنویسید. کافیست ابتدا راه های نوشتن یک عنوان جذاب را بلد باشید و بعد شروع کنید به تمرین کردن برای دست یافتن به بهترین عنوان برای مقاله ای که نوشته اید.

این کار قطعا اعتبار شما را در بین مخاطبان بیشتر می‌کند. همچنین شما را در داشتن مخاطبانی وفادار کمک خواهد کرد. روزانه بیش از 35% از کاربران ما به شکل مستقیم آدرس سایت ما را در مرورگر تایپ کرده و وارد سایت ما می شوند. همه این ها به لطف استفاده از شیوه های درست در نوشتن محتوا است.

دلیل محبوبیت محتوای زرد

این روز ها پرسش در مورد منظور از اخبار و اطلاعات زرد چیست بیشتر و بیشتر شده است. دلیل آن هم این است که همه برای وایرال شدن دوست دارند از شیوه‌هایی استفاده کنند که به سرعت در بین مخاطبان محبوب شوند. این کار تا حدی پیش رفته که حتی برخی اوقات در صدا و سیما هم از این محتوا استفاده می‌کنند. 

لزوم تولید کردن محتوای ویروسی برای وایرال شدن در شبکه‌های اجتماعی باعث شده از ترفندهای زیادی برای جلب توجه کاربر استفاده شود. 

 اگر شخصی بخواهد خبر زردی منتشر کند باید دو اصل بسیار مهم در این محتوا را مورد بررسی قرار دهد. همان‌طور که در بالا گفته شد این دو اصل بزرگنمایی و پرداختن به حاشیه است. زمانی که یک تیتر زرد می‌خواهند بنویسند ابتدا عکسی را انتخاب می‌کنند که جلب توجه کند و باعث برانگیخته شدن احساسات مخاطب شود. پیدا کردن و قرار دادن یک عکس جنجالی در پست مورد نظر باعث کنجکاوی مخاطب می‌شود.

 این روزها با توجه به اینکه طرفداران محیط زیست و حیوانات بسیار زیاد شده‌اند. اغلب دیده شده که رسانه‌های زرد از این موضوع سو استفاده می‌کنند و تیتر های مورد استفاده آن‌ها به این موضوع‌ها ارتباط دارد. یکی دیگر از ترندهایی که در این موضوع وجود دارد ورود کردن به حریم خصوصی افراد معروف ازجمله سلبریتی‌ها و ورزشکاران است.

این دست خبرها عموما با توجه شرایط، بروز رسانی می‌شوند. کافی است خبری در بین مردم دست به دست شود. بلافاصله پیج‌ها یا رسانه ها شروع می‌کنند به تولید محتوا و زدن خبر و اطلاعات زرد، طبق تجربه‌ای که ما کسب کرده‌ایم و با توجه به تست‌هایی که انجام داده‌ایم. بیشتربار مسولیت وایرال شدن بعضی خبرها را همین رسانه‌ها می‌کشند. آن‌ها با زدن تیترهای غیر مرتبط بحث را در بین مردم داغ‌تر می‌کنند.

سوالات متداول کاربران

  • محتوای زرد چیست؟
بیشتر بدانید  نقشه راه تولید محتوا یا پلان تولید محتوا چیست؟

محتوای زرد به محتوایی گفته می شود که تنها به قصد فریب دادن کاربر منتشر شده باشد.

  • چرا ما باید با محتوای زرد آشنایی داشته باشیم؟

قطعا برای یک تولید کننده محتوا این یک امر ضروری است که با محتوا و اخبار و اطلاعات زرد آشنایی داشته باشد. چون با استفاده کردن از آن ها می تواند محتوایی تولید کند که کاربران زیادی را به سمت خود می کشاند.

  • ما باید از خبر های زرد استفاغده کنیم یا نه؟

در این مقاله به طور کامل به بررسی کردن این نوع از محتوا پرداخته ایم و با ارائه شیوه ای به شما می گوییم که از چه طریقی از این محتوا استفاده کنید که صدمه ای به خود نزنید و البته که با موفقیت های زیادی هم همراه باشد.

دیدگاه ها

2 نظر در مورد مقاله “ محتوای زرد چیست؟ آیا از این محتوا استفاده کنیم؟ ” ثبت شده است
  • Zahra

    سلام از محتوای زرد توی سایتمون بهتره استفاده کنیم یا نه؟استفاده کردنش چه خطراتی میتونه داشته باشه؟

    13:52 - 2021/05/17

    • محمد رضایی

      سلام وقت بخیر کاربر عزیز
      در مورد استفاده کردن از این نوع محتوا در بخش هایی از مقاله اشاره شده. اما برای اینکه بهتر بتونید تصمیم بگیرید باید بگم استفاده از این نوع محتوا مثل استفاده کردن از شمشیر دو لبه است. اگر بتونید به درستی از این نوع محتوا استفاده کنید می تونه خیلی به سایت شما کمک کنه اما اگر از این نوع محتوا تنها به قصد گذاشتن یک خبر زرد و فریب دادن کاربرا باشه قطعا تجربه کاربری بسیار بدی به جا می گذاره و شما از این مسئله به شدت ضرر می کنید.

      14:20 - 2021/05/17

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *